Ja det var en stund siden, vi snakket om runde hjørner, var det noen som prøvde seg på dette, mer enn jeg? Nå gjenstår da skyggelister og gulvlister, kan derfor være passende å la andre tenke på hvordan gjøre dette? Finnes det skyggelist i gummi?

IMG_1120.jpg

Totte_S
Min første spontane tanke er å gjøre det lett for seg og ta en firkantet kloss som du runder etter hjørnet, slik at hjørnet mot taket blir firkantet og dermed enklere å liste. Men det føles ikke som en tilfredsstillende løsning, ser sikkert rart ut. Du ser ut til å ha ganske liten radius, så å bøye en furulist rundt hjørnet virker avansert. Men det kan kanskje gå.
Prøv å spore tett som bare det på innsiden av listen med en tynnbladet sag så du får bort litt materiale på innsiden av svingen.
Amatørforslag fra meg, kommer sikkert en eller annen ekspert på interiør snekring med et fornuftig svar...

hei Totte_S, og takk for innlegget, Jo det var også en måte. Jo jeg vil helst ha en skyggelist også rundt hjørnet, radiusen er 160mm.

• Liker
stekka
  • Laddar…
Det går men tar en stund. Slikt er nesten standard på båtinredninger men koster deretter.

I korthet gjør man akkurat hjørnet for seg med ganske mange tilpasninger, fresing ja om det går og man har lignende profiler. Her leker man faktisk med sin egen oppfinnsomhet, alt gjør det lettet enormt.

Tror noen begynner å forstå at maler er et absolutt must her og at man gjerne gjør jiggar for alt *S*

Mente ikke å være slem, men at jeg ikke kan gi mye mer tips uten å vite mer om verktøyoppsett, kunnskap etc.

/Kent

Sist redigert:
Men mer rent praktisk, bra kap/ger og del opp listen og litt latex.
Vil du ha uten latex så vær mer nøye.
I det forrige svaret tok jeg utgangspunkt i et hjørne i ett stykke.

/Kent

Takk for input, jeg hadde ikke regnet med noen avansert metode for denne lille jobben, det dreier seg om 4 hjørner. Det var derfor jeg spøkefullt lurte på om det fantes skyggelister i gummi, men kanskje noe halvfabrikat går an å finne. Mange lister finnes i plast, men skyggelister har jeg ikke sett. Å bøye en vanlig skyggelist, har jeg ingen kunnskap om, det er en ganske liten radius, dessuten holder taket 10 grader. Det heller nok mot å lime sammen tynne lister, eller hvorfor ikke en remse i gips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.