Har fått for meg at jeg skal bygge en rund vegg - radius ca 1500 mm - i et hjørne.

Har hørt at man kan bøye gipsplater ved å fukte papiret på disse før man skal montere dem. Men siden dette er en yttervegg, vil platene ligge tett inntil lufttettingen (TenoTät), og da har jo ikke fuktigheten noe sted å ta veien.

Hva tror dere om dette...? Er det å skaffe seg problemer?

Har ikke begynt å stendere enda, så jeg har fortsatt sjansen til å tenke om.

Går det ikke å spore i plata (en jækla masse spor) og så bøye?

vojma skrev:
Har fått for meg å bygge en rund vegg - radius ca 1500 mm - i et hjørne.

Har hørt at man kan bøye gipsplater ved å fukte papiret på disse før montering. Men siden dette er en yttervegg, vil platene ligge tett inntil tetningsplasten (TenoTät), og da har ikke fukten noe sted å ta veien.

Hva tror dere om dette...? Er det å skaffe seg problemer?

Har ikke begynt å lekte ennå, så jeg har fortsatt muligheten til å ombestemme meg.
Å la gipsplater ligge rett mot diffusionskitet (plasten) er vel litt feil til å begynne med? Et lite luftrom ville vel ikke være galt?

Ellers får du vel bygge en jigg og konstruere veggen der, la den tørke og deretter montere den ...

/K

Når du skriver "fukten", mener du den fuktigheten som du har tilsatt platene for å kunne bøye dem, eller mener du den generelle luftfuktigheten?
At gipsen ligger tett mot plasten er ikke noe rart. Sånn gjør man ofte.

Jeg mener den fuktigheten jeg selv har tilsatt.

PatrikJ skrev:
Går det ikke an å spore i platen (en haug med spor) og så bøye?

Å spore platen tror jeg ikke direkte på... Dels tror jeg at sporene vil synes på innsiden og dels tror jeg at platen vil bli vanskelig å få dit da den vil være slafsete som et leskepapir i en høststorm.

/V

Det finnes vel mer bøyelig materiale enn gipsplater?

Nå kommer jeg ikke på hva platen heter, kan det være lux-element eller noe i den stilen. Sånn man bruker i baderom for innkledning av runde badekar og lignende.

Noen vet sikkert hva jeg mener.

Gipsen tror jeg ikke et dugg på.

Ikke vet jeg, men man kanskje kan legge en osb-plate i vann og så formbøye den, men det virker slitsomt.

Gips går bra å bøye. Jeg har ikke gjort det selv men en kompis av meg bøyde så smalt som under en meter i radius og det ble jevnt og fint. Jeg vet ikke hvor mye han fuktet men jeg har lest beskrivelse på fremgangsmåten på nettet så google kan nok hjelpe.

Spont og deretter 6 mm gips kanskje ??

Mikael_L
På min arbeidsplass lot de bygge om resepsjonen, og der gjorde snekkerne en rundet vegg (eller to faktisk, så det ble et rundt rom med to inngangshull midt i en større flate), radiusen var nok ca 1,5 - 2 meter.

Synd nok har jeg ikke tatt bilder av det under arbeidets gang!

De reisverket opp ganske tett, gjettvis C/C 20-30 cm, så bøyde de 6mm gips på den veggen, og la på 2-3 lag slik.
Såg da ut til å gå så smidig som helst, ingen bløtlegging i hvert fall.

Alltid lærer man noe...*tar på meg dumstruten*

OK - takk for tipsene. Hadde ikke tenkt på 6 mm gips i doble lag. Skal gjøre en test på hvor snevert man kan bøye disse uten å fukte de først.

/V

for å få det skikkelig bra så kan man klemme inn 2 stk 4 mm plywood så 2 lag 6 mm gips...

Og ferdigbøyde elementer er svindyre da er det nesten billigere å kjøpe støpte elementer fra en stukkatør...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.