Vi skal bygge en entré og trenger en rund stolpe som skal holde oppe det ene hjørnet. Dimensjonen skal være 290 cm * ca: 30 cm. Har noen et forslag til hva man skal bruke? Fikk en pris på 5000:- for en dreid stolpe, og det var ikke helt det jeg hadde forventet. Jeg tenkte direkte på en telefonstolpe. Vet noen hvor man kan kjøpe slike i Stockholmstrakten? Fant et innlegg om dette med en lenke som ikke fungerte.

I
Du skal definitivt ikke sikte på en telefonstolpe p.g.a. at den er impregnert med gift som du kan komme i berøring med om du tar på den.

Du skal heller ikke la dreie en stokk. Den vil sprekke i yteveden og se bedrøvelig ut etter noen år.

Best er å bygge et sirkulært tverrsnitt med tilskårne/skråskårne 45x45 lekter av gran (eller annet trevirke) som du limer sammen til et rør med diameteren 30 cm. Da kan du også få lengdeskøter og stabilitet mot vridning på den og den sprekker ikke heller like lett grunnet at overflaten er begrenset til hver stav.

For å lime sammen den trengs tvinger med spennremmer. Så må du gjøre som en bøkker gjør, reise en stav om gangen, men her skal den ligge på fast underlag og bare et par staver limes om gangen. En sirkulær skive med innvendige mål (30 cm - 2x stavtykkelsen) i hver ende og en på midten gjør samlingen lettere for deg. Og så lager du den i to halvdeler og limer dem sammen til sist.

Eller be en trørørprodusent lage den for deg. Den kan bli både rett og konisk og du kan få utsmykninger på den som du vil ha det med kapiteler og det hele. Se her f.eks.

BOXHOLMS TRäRöR, AB - Infodirekt.se

Jeg skal sjekke med Boxholm. Kjenner du til flere som lager trerør?

I
Ikke på stående fot, men Google på trørør, trørør, trærigger eller hør med noen riggbyggere, f.eks. de som laget riggene til Götheborg eller den skuta som er under bygging på Skeppsholmen i Sthlm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.