Jeg har kjøpt et brukt Zarges rullestillas som i prinsippet dekker mine behov fint. Dog skulle jeg gjerne hatt en rekkverk for å ikke falle over kanten når jeg har plattformen i de høyeste posisjonene. Jeg merker at det finnes en mengde lignende rullestillas i 50mm rør. Det finnes på mange steder løse deler å kjøpe der samme del kan variere minst faktor 2 i pris. Mitt merke Zarges tilhører ikke de billigere.....
Det er sikkert noen som innvender at man ikke skal blande deler, men det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Jeg har skaffet dette stillaset for eget bruk hjemme hos meg og tar ansvar for min egen bruk.
Virkelig ingen steder på nettet kan man finne pålitelige opplysninger om rørs dimensjoner og c-c mellom stående rør. Når jeg måler (med tommestokk) har jeg 1272mm mellom de stående rørene i gavlene og rørene er yd 50mm og id 46mm. Jeg har tenkt på at 1272 er veldig nær 50 tommer (50x24,4=1270), Kan det være slik? Kan noen som har brede håndverker- eller rullestillas av andre fabrikater vennligst måle og sjekke dette? Vedlegger en skisse av en gavel sett nedenfra. Hvordan forholder det seg med sidestag og diagonalstag? Kan disse blandes, forutsatt at man har samme deling mellom tverrrørene på gavlene, jeg har for eksempel 7 tverrrør på mine to meter høye gavler.
Veldig takknemlig om vi kan hjelpe hverandre med å finne ut av dette.
Vet ikke med akkurat Zarges, men flere av disse stillasene er rene kopier av hva jeg forstår er originalet - Instant / Zip-up.
Et tips kan være å dra til nærmeste utleiefirma og leie noen deler og se om de passer. Delene er ganske rimelige å leie.
Har dessverre et smalt stillas, ellers skulle jeg gjerne ha sjekket målene.
Hei igjen,
Viste seg at vi hadde en Zarges håndverkerstilling på jobben (smal) og der var målet 672 (altså nøyaktig 600 smalere). Dermed ville det jo vært interessant å vite c-c målet på andre fabrikat, også på smale, som en sammenligning.
Så cpalm, kan du gjøre en innsats er jeg takknemlig, ikke glem å gi beskjed om hvilket fabrikat du har.
Så cpalm, kan du gjøre en innsats er jeg takknemlig, glem ikke å meddele hva du har for fabrikat.
Det er en Instant-stilling jeg har og jeg får c-c målet til 680 og innerdiameteren på røret til 47, så det ser ikke ut som det er helt de samme målene.