Hei, jeg holder på for fullt med å bytte stammene i vår kjeller. Huset er bygd i 1948 og hadde gamle sementrør i grunnen. Platen besto av 10-15 cm betong som lå på en kompakt seng av leire samt gamle byggrester. Det lekket i mer eller mindre hver skjøt. Jeg holder nå på å bytte til plastrør. Mitt spørsmål er nå hvilket materiale som er det beste for fyllmasse rundt rørene. Jeg vurderer å legge ned Leca-kuler alternativt sand. Det første antar jeg har en kapillærbrytende og isolerende funksjon, noe som bør være bra, mens sanden ikke har dette men gjør at rørene ligger litt mer stabilt? Å kaste ned de massene jeg har gravd opp føles ikke så bra da det finnes mange skarpe steiner som risikerer å punktere rørene over tid. Hva sier ekspertene her i forumet?
Et annet spørsmål er at jeg har en brønn oppstrøms avløpssystemet som ligger utenfor huset. Jeg har vanskelig for å se hva formålet med denne brønnen er. Jeg har en drenering gjort på sent 80-tall og nedløpsrør rundt huset som er koblet til en steinkiste. Kan det være en gammel dreneringsbrønn som ble brukt før dreneringen ble gjort om? Uansett så står det vann i den så jeg mistenker at den fortsatt gjør nytte og drenerer ut vann i grunnen som når over avløpssystemets nivå. Noen som har en kvalifisert gjetning?
Ok, så rørgrus under og rundt rørene. Over rørene typ makadam da eller Leca kanskje? Hva ville du ha brukt? og til sist betong øverst. Hvor tykke lag av rørgrus bør man ha over og under rørene?
Har nå byttet stammene i den større delen av huset og lagt dem på rørgravsgrus i henhold til diskusjonen. Har dog ikke fylt igjen rørgravene ennå. Huset har ytterligere et separat avløpssystem for gråvannet (vaskerommet) som jeg egentlig hadde tenkt å ta senere, men har ombestemt meg og benytter anledningen til å ta det nå når jeg uansett er i gang. Dette avløpet var tidligere koblet mot kommunens overvann. Dog er de to stammene omkoblet utenfor huset slik at alt nå går til kommunens spillvannstjeneste.
Min tanke er å koble vaskerommet til de nye stammene som jeg nettopp har trukket. Det blir et mindre totalt inngrep i gulvet hvis jeg gjør det sånn. Tanken er å finne den gamle stammen til vaskerommet der den går ut fra huset og plugge den. Deretter trekker jeg en ny gulvsluk og vaskavløpet til den nye stammen i stedet.
Mitt problem er at stammen jeg vil koble meg på ligger så dypt, og jeg graver helst ikke en meter ned bare for å få de nye rørene på samme nivå (alternativ B på bildet). Hva sier den samlede ekspertisen om å gjøre en installasjon ifølge alternativ A som på bildet, dvs. gå rett under gulvnivå og deretter bøye av loddrett mot stammen som skal kobles til.
Et annet alternativ som gir en færre bøy er å gjøre som alternativ C, dvs. gå rett under gulvet og så bøye av med en vinkel mot stammen som skal kobles til.
Finnes det noe regelverk eller sunn fornuft som taler imot å gjøre som på alternativ A eller C? eller bør jeg bite i det sure eplet og gjøre som alternativ B?
Jeg svarer meg selv på spørsmålet ovenfor. Jeg valgte å implementere i henhold til alternativ B i bildet ovenfor mest fordi jeg innså at jeg ble nødt til å bore meg gjennom sålen til en innervegg for å kunne trekke etter alternativ A & C. Med alternativ B kunne jeg grave meg under sålen der røret skulle gå.
Nå til et nytt spørsmål. Jeg holder på å trekke nye stammer som skal gå opp til andre etasje, men blir forvirret over hvordan jeg skal kunne gjøre dette i henhold til bygningsreglene. Jeg tolker reglene som at det bør gjøres som i alternativ A i bildet nedenfor. Problemet er imidlertid at "toppunktet" på røret da kommer over gulvnivå. Jeg foreslår derfor alternativ B eller C. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skulle fungere, men kan ikke finne noen støtte for dette i bygningsreglene. Er det noen rørlegger her på forumet som kan gi meg noen tips?
Jeg hadde det fra begynnelsen, men hadde en rørlegger på besøk for noen uker siden som så denne skjulte installasjonen. Han mente at stående stamme alltid skal gå over til liggende med 2 x45.
I dette tilfellet, når jeg har husets sokkel i veien, mente han at jeg da bør ha 2x45 til liggende over sokkelen, 2x45 til stående ned langs sokkelen og deretter 2x45 til endelig liggende stammen. For meg føles dette også helt sprøtt, men ser man på byggereglene for sikkert vann, tolker jeg det som at han har rett.
Jeg hadde det fra begynnelsen, men hadde en rørlegger på besøk for noen uker siden som så denne trekningen. Han mente at stående stamme alltid skal gå over til liggende med 2 x45.
I dette tilfellet når jeg har husets sokkel i veien, mente han at jeg da bør ha 2x45 til liggende over sokkelen, 2x45 til stående ned langs sokkelen og deretter 2x45 til den endelige liggende stammen. For meg føles dette også helt feil, men hvis man ser på bygningsreglene for sikkert vann så tolker jeg det som om han har rett.
Du kan absolutt ha 2 stk 45 graders sprang med en bit imellom. De trenger ikke å sitte sammen.
Det blir bare bedre.
Ikke glem rensematel over gulv
Ok. Da heller det mot 2x45 med passbit mellom samt renseluke på 400 mm som jeg hadde tidligere da. Dog ga den rørleggeren jeg hadde på besøk et veldig godt inntrykk. Han mente at det var bra at fallet ble bremset opp som i alternativ A eller C og at det skulle minske risikoen for at vannet skulle løpe fra papiret. Jeg kan vel til en viss grad forstå det resonnementet. Jeg stoler på dere, men er det noen andre som har en annen mening, så hør gjerne fra dere
Når jeg begynte innen VVS dukket et ordtak opp
Som i dag burde være et skal-krav.
Du får ikke legge avløp før du har lært deg å rense
Avløp!
Da vet du hvordan du ikke bør gjøre det.
Hvis du gjør en myk overgang fra stående til liggende med en passbit mellom 45 graders sprang gir du papir, tung masse og vann
Samme flyt gjennom delene.
Deretter er det fallet på den liggende ledningen.
Normstrømningsdimensjon kalles det for.
Det er her man kan få problemer
Da må man justere ledningen
Gjør som du tenkte er rådet
Sjansen for stopp i overgangen blir i prinsippet 0
Skulle den liggende ledningen av en eller annen grunn trenge å spyles er det veldig enkelt.
Man kommer ned med en grovere slange også.
Finnes bare fordeler og ingen ulemper.