Har en leilighet (borettslag) i en gammel bygning fra 1850. Huset ble totalrenovert til moderne standard i 2004 av et stort og velrenommert byggefirma. På grunn av vannskade (spiker i rør) har vi revet ut badet. Under gulvet finnes det et luftrom på 30-40 cm for rørinstallasjoner mm. Under dette kommer deretter de gamle tømmerstokkene mm. Se vedlagte bilder.

Jeg har lest meg til at man ikke får skjøte skjulte rør. I dette tilfellet har jeg likevel funnet flere skjøter (type t-kobling) under det borttagne gulvet. Kanskje var det OK å gjøre slik for 18 år siden? Den svarte slangen utenfor røret er vel egentlig tenkt som en ekstra sikkerhet der ev. lekkende vann kan renne til noe velvalgt sted? Her ville det renne rett ut i bjelkelaget. Vi har ingen fordelingsskap eller lignende, men den høyre slangen/røret på bilde 2 er innkommende vann som deretter deles opp i forgreninger under gulvet.

Har også forstått at man må gjøre nye installasjoner i henhold til dagens standard ved renovering. I seg selv ikke et problem nå når vi kommer til skjøtene under badet. Problemet er at jeg kan se flere skjøter under mitt ganggulv (noen meter utenfor badet) som leder til kjøkken og vaskerom. Disse får man ikke byttet uten å også rive ganggulvet.

Hvordan synes dere at jeg skal tenke? Bare ta det jeg kommer til og blunde for resten - eller gjøre om alt? Hvilke forpliktelser har jeg mot foreningen/naboene? Hvordan ser forsikringsselskapet på det om en skjøt under ganggulvet går i stykker om noen år? Teoretisk kunne jeg ha byttet den, men til en ganske stor kostnad. Kan jeg kreve ekstra erstatning for merkostnaden fra forsikringsselskapet? Ledningen under trykk er jo egentlig foreningens eiendom. Bør jeg ta det med styret? Kom med deres kloke råd!

• Under gulvet vises vannrør med flere T-koblinger, omgitt av isolasjon og treverk. Den svarte slangen utenpå rørene er synlig.
  • Bilde av et undergulv med rør og isolasjon; synlige koblinger og en svart slange utenpå et rør.
Alt under overflatene er foreningens ansvar, så jeg hadde sendt bildene og betraktningene til dem. De er uansett involvert siden vannskaden rimeligvis påvirker konstruksjonen og altså foreningens eiendom.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Yes, de er koblet inn, men ganske passive så jeg har selv tatt leaden og drevet på for å få ting til å skje. Skaden er besiktiget og godkjent.

Claes Sörmland
Dine forpliktelser her er minimale, du har gjort rett i å opplyse borettslagets styre så de får ta stilling til om de vil dra om disse rørene som foreningen er ansvarlig for. Er det en liten forening så pleier det enkleste å være at styret innhenter et tilbud fra rørleggeren som allerede er engasjert i prosjektet for å ordne med rørene. Eller så beslutter styret å leve med risikoen for at det kan lekke uten at det oppdages. Den dagen, den sorgen s a s.

Ja, høres rimelig ut.

Men nysgjerrig likevel på skjøtene, er de OK a'la 2004 og får de i så fall være igjen nå når vi vi vet om dem og har en (teoretisk) sjanse til å bytte dem ut?

Vi er 8 leiligheter i foreningen som bor i disse gamle bygningene, så bytter man ut hos meg er det fortsatt 7 igjen. Foreningen består dessuten av ytterligere 80 lgh i nyere bygninger.

M Ferro94 skrev:
Yes, høres rimelig ut.

Men nysgjerrig uansett på skjøtene, er de OK a’la 2004 og kan de i så fall være igjen nå når vi vet om dem og har en (teoretisk) sjanse til å bytte dem ut?

Vi er 8 leiligheter i foreningen som bor i disse gamle bygningene, så om man bytter hos meg er det fortsatt 7 igjen. Foreningen består dessuten av ytterligere 80 leiligheter i nyere bygninger.
Kommer an på hvilke briller man har når man leser sikkert vann. Tappevann skal alltid legges uten skjulte skjøter. Noen mener at VS kan legges med skjulte skjøter.

jeg vil påstå at skjulte skjøter bør unngås.
2004 har jeg ingen anelse om nøyaktig hva regelverket sa.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.