Jeg skulle gjerne hatt tak i en mindre mengde rød seder ((Western Red Cedar)) for montering av smålister i gulvet på garderober.

Hvilke leverandører finnes i Sverige og hos hvilke av disse kan man kjøpe også mindre mengder tre for detaljsnekring?

(Og ja, jeg vet at det kreves spesielle forholdsregler ved arbeid med seder...)
 
P
Om det er rød seder fremgår ikke, men det er jo bare å ringe og spørre.
http://www.pondussnickeri.a.se/massivt_tr%E4.html#anchor110040

Hvorfor kreves spesielle forholdsregler når man bearbeider seder?

Fant svaret selv:

"Seder inneholder en kjemisk forbindelse som er allergifremkallende. Luftveisproblemer og astma, som skyldes innånding av sedertrestøv, har blitt rapportert fra amerikanske sagbruk og papirfabrikker. Den som allerede har astma kan få en akutt eller forsinket reaksjon ved innånding av sedertrestøv. Det finnes også studier som indikerer at langvarig eksponering for rød seder kan gi redusert lungefunksjon.

Seder brukes mest i land som Amerika, Japan m fl. I Sverige finnes flere bedrifter som selger seder, hovedsakelig for bruk til fasader. Arbeidstilsynet har mottatt varsler fra to byggeplasser der bygningsarbeidere har fått astmalignende symptomer da de høvlet/skåret seder. De arbeidet uten åndedrettsvern i et dårlig ventilert telt. En bygningsarbeider har også rapportert kraftig hudirritasjon etter å ha fått en flis av seder i hånden.

For å redusere risikoen for arbeidsmiljøproblemer ved arbeid med seder, bør byggefirmaer alltid gjøre en risikovurdering av de materialene de håndterer. De bør også vurdere om de kan erstatte seder med en annen tresort.

Det er viktig at ansatte som bearbeider seder og også andre tresorter jobber i godt ventilerte rom. Åndedrettsvern skal brukes hvis det ikke er mulig å sørge for god ventilasjon."

Eliana Alvarez, IVL Svenska Miljöinstitutet
 
Akkurat. Jeg vet ikke hvor alvorlig det er egentlig, men det første jeg pleier å høre når jeg nevner sedertre er nettopp det du siterte. Så litt forsiktig bør man kanskje være.

Bra lenke, takk for tipset! Jeg har ikke klart å nå dem, men prøver igjen neste uke. De er jo tydelige på websiden om at de tar hjem alt som finnes på markedet, og sier selv å ha humane priser. Så det skal nok gå å løse med dem!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.