Hei

Vi har nylig flyttet inn i en ny leilighet og så med en gang en mulighet til å rive en gammel vegg-garderobe. Dette for å skreddersy en ny garderobe med skyvedører for å utnytte takhøyden på en bedre måte. Vi har vært i kontakt med et firma som ordner dette, men før de begynner skal vegger og tak være i orden.

Etter en helg med herlig riving står vi nå uten vegg, men med en del renoveringsarbeid av vegg og tak som fikk noe skade. Siden min erfaring med renoveringsarbeid er ytterst begrenset, er jeg takknemlig for alle råd som kan fås :D

1) Holder det med vanlig grovspakkel for å fylle igjen sprekkene i vegger og tak? (hønse nettet skal klippes bort)

2) Hvordan skal man ordne den venstre delen av åpningen (se bilde)

3) Gulv. Fylle igjen sprekkene med planker for å feste skinnene til skyvedørene. Skal jeg legge noe gulv utover det? Vanskeligheter?

Takknemlig for svar

mvh Calle

• Illustrasjon av rom med fjernet vegg, viser åpning til ny garderobe. To rektangulære nisjer i veggen. Hvit tak, vegger og grått gulv.
  • Illustrasjon av et rom med åpen veggåpning og en grå vegg til venstre. Åpningen viser et prosjekt for å skreddersy en ny garderobe med skyvedører.
  • Åpnet vegg der en gammel garderobe har blitt fjernet, med synlige spalter og verktøy på gulvet. Rommet viser skader etter rivingen.
  • Riving av en vegg viser et område med eksponert gulvplank og parkettkant. En kost står til høyre, og veggen bak viser tegn på skade.
  • Riving av vegg, viser murstein med eksponert metallnetting og skader i gipsvegg. Håndverkerprosjekt for å tilpasse ny garderobe.
  • Revne og skadede vegger med åpning etter fjernet vegg-garderobe, klar til renovering. Vegger har synlige sprekker og revet puss.
Jeg vet ikke så mye om hvilken type sparkel eller ev. murpuss som er egnet. Men uansett hvilket så tror jeg at du skal beholde hønsenettingen som armering til det nye materialet. Klipp det ikke bort.

1 Jeg ville nok bruke husfix og deretter finsparkel. Det blir hardere enn vanlig sparkel.

2. Sag til en planke og pass inn, og deretter sparkel, alternativt trykk inn husfix. Det er vanskelig å se på bildet hvilket materiale og hvor dypt det er. Men hvis det er tre er det alltid bra å trykke inn tre.

3. Avhenger ikke det av hvilket gulv du vil ha i garderoben? Pleier ikke skyvedørsgarderober bestå av dører og løs innredning? I så fall ville jeg bruke husfix og klikkgulv i en pen farge.

Nå er ikke jeg proff, og det finnes sikkert noen som har innvendinger mot mine forslag og har bedre tips ... i så fall bør du lytte til dem :)

Generelt bruker jeg husfix for å sparkle ting som jeg vil skal holde og skal skru i, og lett håndsparkel for å pynte. Det har funket for meg, men jeg har ikke bodd noe sted mer enn 5 år og har ikke sett det langsiktige resultatet. :)

Lykke til!

Når det gjelder den venstre siden, finnes det forskjellige måter å løse det på, men ta kontakt med din leverandør der. For eksempel finnes det aluprofiler som man kan bruke som slaglister. Det kan dessuten være en pen innramming hvis man har det på begge sider, og det kan kanskje også løse ditt problem med å få det pent på den høyre siden.

Når det gjelder gulvet, vil det trolig bli litt vanskelig å få det til å se fint ut, men hvis nivået stemmer, finnes det ofte forskjellige lister i alu som man kan bruke for å skjule skjøtene mellom gulvene.

/Kent

Jeg takker for deres forslag. Jeg kjøpte husfix for å fikse vegger og tak, men innså etter 5 kg at det gikk med en hel del. Det får bli en tur til mitt byggevarehus for å fylle alt.

Snickarboden > Smart forslag angående veggen. Hvor kan jeg vende meg for dette?

calloha>Til din leverandør av skyvedørene. De har sikkert løsninger for det om det er den leverandøren som jeg antar det er.

/Kent

Akkurat slik gjorde jeg for et par uker siden, har fortsatt husfix på netthinnen.
Men bra blir det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.