Hei hei!

Min lille ettromsleilighet på 32 kvm har nettopp blitt borettslag etter å ha vært leilighet i all evighet (bygget i 1956). Bestemte meg ganske raskt for å rive ut de gamle innebygde skapene i gangen og inn til kjøkkenet, og da begynte jeg å tenke på å åpne opp for å forsøke å få en bedre planløsning.

Har fått tak i alle tegningene som finnes over huset (finner ingen info om bærevegger osv.) og etter samråd med en masse venner (mest "hobbysnekkere") rev jeg veggen i gangen sammen med en hendig venn. Vi sparte et x antall centimeter rundt om og reglade deretter åpningen. (veggen bestod av puss og lettbetongblokker).

Nå etterpå har jeg lest flere steder at borettslaget skal godkjenne sånt. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ignorere det eller spørre om tillatelse i etterkant? (hullet jeg har laget er ca 1 meter + åpningen som allerede fantes der jeg åpnet opp mer mot taket)...

Jeg vurderer også å åpne opp inn til kjøkkenet/tekjøkkenet og beholde en liten del av veggen sentrert i midten så det blir som en fondvegg. Den veggen er også laget i gips og lettbetong. Kan den likevel være bærende til tross for at den er så tynn? På grunn av at den inneholder strøm, tenkte jeg å fjerne det jeg kan og så ansette et byggefirma + elektriker for å fikse det siste. Bør jeg spørre borettslaget også om dette, eller bare "pusse opp". :blushing:

/Fredrik
 
  • Plantegning av leilighet med markerte områder: rød for allerede revet vegg, blå for ønsket åpning mot kjøkken. Tre ulike tegninger viser planløsning.
Nei, du trenger ikke tillatelse fra foreningen for å fjerne ikke-bærende vegger. Er den bærende derimot så er det selvfølgelig en annen sak.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.