Sett at det finnes en del lignende tråder og at trådskaperen har fått mange gode svar, så jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk jeg også.
Jeg har nettopp kjøpt leilighet og tenkte å renovere den det første jeg gjør. Den tenkte renoveringen omfatter riving av vegger. Nåværende planløsning er ifølge bilde 1. På bilde 1 framgår den nåværende planløsningen samt de veggene jeg vil rive er rødmarkerte og den veggen jeg vil bygge er grønnmarkert. Veggene er navngitt A, B og C. Der ser man at vegg A, B og C er betydelig tynnere enn de veggene mellom leilighetene. En indikasjon på at A, B og C ikke er bærende.
Bilde 2 viser bjelkelaget. Der ser man at det går en dip-bjelke i bjelkelaget over og under leiligheten. Den ser ut til å hvile på søyler og veggene som er mellom leilighetene og i trappehuset, ingenting i leiligheten. De veggene som finnes i leiligheten er ikke plassert på samme sted som dip-bjelken. Altså burde ikke A, B eller C være bærende.
Bilde 3 viser bygningens vegger i profil. Leilighetenes innervegger i samme retning som de bærende vises ikke. Skulle man da kanskje kunne trekke slutningen at dette bildet viser bærende vegger i bygningens lengderetning?
Veggenes sammensetning vises i bilde 4. Der står det at "Bjelkelagsbærende innervegger" samt "Leilighets skill. vegger" består av 1-stens 1,6-tegl (antar at 1,6 er teglens densitet?) og at "Øvrige innervegger" består av høyporøse teglplater. Spørsmålet er da hvilke vegger som er hvilke.
My best guess er at: Bjelkelagsbærende innervegger er de fete innerveggene som går i bygningens lengderetning i visse leiligheter (f.eks. Bilde 5) Leilighets skill. vegger er veggene mellom leilighetene. Øvrige innervegger er samtlige innervegger som finnes i min leilighet. Altså ikke bærende.
Høres dette ut som rimelige resonnementer? Supertakknemlig for all hjelp jeg kan få.
Plusspoeng for bra presentasjon fra start! Dine gjetninger er korrekte hele veien. 1,6 tegel angir volumsvekt i kg/dm3. Volumsvekten for vanlig murtegel pleier å variere mellom 1,2 - 1,8. Bjelkelaget består av to plater med armert betong. Skjøten mellom platene hviler på en stålbjelke, DIP 16, som tilsvarer en HEA 180, en mer aktuell profil. Bjelken er trolig støpt inn. Platene er litterert 11 og 12. Deres armering er beskrevet et annet sted.
Plusspoeng for bra redegjørelse fra start! Dine gjetninger er korrekte hele veien. 1,6 tegel angir volumvekten i kg/dm3. Volumvekten for vanlig murtegel pleier å variere mellom 1,2 - 1,8. Bjelkelaget består av to plater med armert betong. Skjøten mellom platene hviler på en stålbjelke, DIP 16, som tilsvarer en HEA 180, en mer aktuell profil. Bjelken er trolig inngylt. Platene er merket 11 og 12. Deres armering er beskrevet et annet sted.
Knallbra, høres ut som du har kontroll! Tusen takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.