Tenkt å rive en vegg på kjøkkenet, veggen er av murstein og mitt spørsmål er om den muligens kan være bærende? Legger ved tegninger og planløsning.
Veggen går parallelt med takstolene.
Forrige eiere har allerede revet en del av veggen hvis man ser på originaltegningen, det vi har tenkt å rive er cirka 60 cm til.
Takknemlig for kloke tanker.
Veggen går parallelt med takstolene.
Forrige eiere har allerede revet en del av veggen hvis man ser på originaltegningen, det vi har tenkt å rive er cirka 60 cm til.
Takknemlig for kloke tanker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når en vegg går parallelt med takstolene er den normalt ikke bærende. Jeg blir dog litt tvilende i dette tilfellet med hensyn til planløsningen. Finnes det noen synlig bjelke i taket i stua? Jeg vil gjerne se flere tegninger, gjerne en seksjon. Dog ingen meglerrytegninger som den første.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 innlegg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1.158 innlegg
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggbiten inn til murpipa. Så om dere river helt inn til murpipa kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut.
edit: Tok bort en feilaktig setning som bare var relevant hvis det hadde vært en leilighet i brl, noe det ikke er.
edit: Tok bort en feilaktig setning som bare var relevant hvis det hadde vært en leilighet i brl, noe det ikke er.
Sist redigert:
Gammelnörden skrev:
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggdelen inn til murpipen. Så hvis dere river helt inn til murpipen, kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut. Rivingen av veggen må jo ha blitt godkjent av styret, og da kan det jo være lurt å spørre dem hva man da ble enige om og hvorfor.
Dette gjelder en villa, så ingen forening involvert. I dag finnes det ingen avtrekksventilasjon akkurat der, da man flyttet denne når man renoverte kjøkkenet.Gammelnörden skrev:
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggdelen inn til murpipen. Så hvis dere river helt inn til murpipen, kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut. Rivingen av veggen må jo ha blitt godkjent av styret, og da kan det jo være lurt å spørre dem hva man da ble enige om og hvorfor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville ikke kalle det teglhus, heller er det et lettbetonghus med teglfasade. På tegningen over kjellerplanet vises den nedre delen av en seksjon. Vis hele seksjonstegningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det var det jeg mistenkte. Du har et betongdekke også mellom første etasje og overetasje. Da trenger man å se en armeringstegning for å avgjøre hvilke vegger som er bærende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ettersom huset er bygget i 1957 kan de finnes hos kommunen. Det er ikke sikkert at de er digitalisert, så man kan trenge å lete i arkivet. Uten armeringstegninger får du ikke tilgang til fasiten og kan ikke lage en større åpning.
Nysgjerrig på hvordan det gikk? @justusandersson hvordan avgjør man om en murvegg er bærende med armeringstegninger, hvordan eventuelle forankringer mellom mur og betongdekke er gjort? Eller mener du at kun bærende deler forekommer i armeringstegninger og at det burde være mulig å se eventuelle stikk mellom mur og dekke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvordan formidler man over femti års samlede kunnskaper og erfaringer? Tips er velkomne. Sannheten er nok at det ikke finnes noen absolutte regler. På en armeringstegning bør bærende vegger være tegnet inn, men det stemmer ikke alltid. Halvsteins teglvegger pleier ikke å være bærende, men det er ikke noe man kan stole på. Hvis en betongdekke ligger over flere vegger er det alltid en overkantarmering over en bærende vegg. Dette er for å ta hånd om det negativt rettede støttemomentet som da oppstår og som fører til strekkrefter i betongens overkant. Man må også huske at eldre byggeteknikk ikke alltid var like stringent som dagens.
Klikk her for å svare






