Tenkt å rive en vegg på kjøkkenet, veggen er av murstein og mitt spørsmål er om den muligens kan være bærende? Legger ved tegninger og planløsning.
Veggen går parallelt med takstolene.
Forrige eiere har allerede revet en del av veggen hvis man ser på originaltegningen, det vi har tenkt å rive er cirka 60 cm til.

Takknemlig for kloke tanker.
 
  • Plantegning av en bolig med markert vegg i kjøkkenet, mulig bærende, som diskuteres for riving. Sirklet i rødt for oppmerksomhet på veggen.
  • Plantegning av hus med markert del av kjøkkenvegg, cirka 60 cm, som vurderes revet. Viser også oppmålinger og rominndeling.
  • Byggeplan med tegnforklaringer: betong, betongblokk, tegl, lettbetong, plattvegg. Tekst og symboler vises på en lys bakgrunn.
Når en vegg går parallelt med takstolene er den normalt ikke bærende. Jeg blir dog litt tvilende i dette tilfellet med hensyn til planløsningen. Finnes det noen synlig bjelke i taket i stua? Jeg vil gjerne se flere tegninger, gjerne en seksjon. Dog ingen meglerrytegninger som den første.
 
  • Liker
erze
  • Laddar…
Hei og takk for svaret.

Ingen synlig bjelke i stuen. Å tilføye er at huset er et teglhus fra 1957.

Jeg har ingen andre tegninger på grunnplan, kun kjeller og ovenpå, vedlegger disse.
 
  • Plantegning av husets øverste etasje med to soverom, en hall, en trapp og et lite bad, datert 1957.
  • Kjellerplan for et murhus fra 1957, viser garasje, vaskerom, tørkerom, matkjeller og pannrom. Inkluderer også passasje og trappemarkering.
Gammelnörden
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggbiten inn til murpipa. Så om dere river helt inn til murpipa kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut.

edit: Tok bort en feilaktig setning som bare var relevant hvis det hadde vært en leilighet i brl, noe det ikke er.
 
Sist redigert:
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Rivingen av veggen må jo ha blitt godkjent av styret, og da kan det jo være på sin plass å spørre dem hva man da ble enige om og hvorfor.
Styret? Er det en BRF-villa? Hvor fremgår det? :thinking:
 
  • Liker
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Anna_H Anna_H skrev:
Styret? Er det en BRF-villa? Hvor fremgår det? :thinking:
Takk, jeg misforsto og trodde at det var en leilighet! Pinlig...:oops:
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggdelen inn til murpipen. Så hvis dere river helt inn til murpipen, kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut. Rivingen av veggen må jo ha blitt godkjent av styret, og da kan det jo være lurt å spørre dem hva man da ble enige om og hvorfor.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det ser ut som om avtrekksventilasjonen fra kjøkkenet går inn rett innenfor veggdelen inn til murpipen. Så hvis dere river helt inn til murpipen, kan dere likevel ikke sette igjen den luken med skap helt ut. Rivingen av veggen må jo ha blitt godkjent av styret, og da kan det jo være lurt å spørre dem hva man da ble enige om og hvorfor.
Dette gjelder en villa, så ingen forening involvert. I dag finnes det ingen avtrekksventilasjon akkurat der, da man flyttet denne når man renoverte kjøkkenet.
 
Jeg ville ikke kalle det teglhus, heller er det et lettbetonghus med teglfasade. På tegningen over kjellerplanet vises den nedre delen av en seksjon. Vis hele seksjonstegningen.
 
Det har du rett i. Legger ved den andre sektionsritningen også.
 
  • Seksjonsdiagram av en bygning, viser interne strukturer som bjelker og isolasjon med merkinger for mål og materialer, inkludert 60 mm isolasjon.
Det var det jeg mistenkte. Du har et betongdekke også mellom første etasje og overetasje. Da trenger man å se en armeringstegning for å avgjøre hvilke vegger som er bærende.
 
  • Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Hvor kan man få tak i armeringstegninger? Kommunen kanskje?
 
Ettersom huset er bygget i 1957 kan de finnes hos kommunen. Det er ikke sikkert at de er digitalisert, så man kan trenge å lete i arkivet. Uten armeringstegninger får du ikke tilgang til fasiten og kan ikke lage en større åpning.
 
Nysgjerrig på hvordan det gikk? @justusandersson hvordan avgjør man om en murvegg er bærende med armeringstegninger, hvordan eventuelle forankringer mellom mur og betongdekke er gjort? Eller mener du at kun bærende deler forekommer i armeringstegninger og at det burde være mulig å se eventuelle stikk mellom mur og dekke?
 
Hvordan formidler man over femti års samlede kunnskaper og erfaringer? Tips er velkomne. Sannheten er nok at det ikke finnes noen absolutte regler. På en armeringstegning bør bærende vegger være tegnet inn, men det stemmer ikke alltid. Halvsteins teglvegger pleier ikke å være bærende, men det er ikke noe man kan stole på. Hvis en betongdekke ligger over flere vegger er det alltid en overkantarmering over en bærende vegg. Dette er for å ta hånd om det negativt rettede støttemomentet som da oppstår og som fører til strekkrefter i betongens overkant. Man må også huske at eldre byggeteknikk ikke alltid var like stringent som dagens.
 
  • Liker
fedder
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.