Vi har en teglesteinvegg som jeg tror er en støttevegg til skorsteinen. Huset er i mexisten og alle vegger inne er gips/tre bortsett fra denne. Men nå vil vi flytte denne for å bygge om kjøkkenet

Hva tror dere??

Ingen av de andre veggene ser ut til å være bærende, og den teglesteinsveggen er langs med takstolene.

Huset er litt over 11x12m

Det du beskriver høres ut som en hjertvegg dvs den støtter nødvendigvis ikke skorsteinen men derimot så er muligens spennvidden og konstruksjonen på takstolene slike at de trenger støtte på "midten".

Det umulig å avgjøre uten bilder og konstruksjonstegninger.

Ansett en bygningsingeniør for å se på stedet og tegninger.

Den sitter altså feil vei for å være en hjertevegg. Den står altså i samme retning som en takstol.

M
Takstolene kan jo knapt få støtte på midten fra en vegg som ligger langs med dem. I så fall en takstol som får støtte hele veggens lengde...

Som sagt en konstruksjonstegning på huset hadde vært til hjelp.

Merk at TS har angitt en spennvidde på 11 eller 12 m (fremgår ikke eksakt hvilket for takstolen).

Normalt ligger vel et småhus på ca 8 m bredde.

Skulle kunne tenke meg at det finnes en eller annen bjelke som hviler på muren tvers takstolene, men TS opplysninger er for knappe.

Skal fikse bilder på hus og tokstolar og tegning. Huset er bygget 1968 ombygget 1978

Tegning. Vegg og murstock markert

• Plantegning med markerte vegger og skorstein.
Ja, det er en plantegning. Det bør finnes en konstruksjonstegning der også takstolene er med?

Dessverre har vi ingen sånn på huset. Verken før eller etter ombyggingen i 1978. Det finnes dog en sånn på den frittstående garasjen, men den hjelper jo knapt nok:(

Kan du gå opp på loftet og prøve å måle cc-målene eller bare måle takstolene så man kan tegne dem inn?

Et vepsebol har jeg revet nettopp og venter på at de skal roe seg litt;) her er i et bilde utenfra

• Hus med en stige lutet mot veggen og en åpning på loftet, omgitt av trær og busker. Solstråler skinner på fasaden.
Og her er iallfall veggen det gjelder. Murstocken er mellom komfyren og veggen kan man si. Og veggen vi vil rive/flytte er bak komfyr/kjøkkenbenk.

• Kjøkken med hvite skap, komfyr, vask og flislagt vegg. Diskuterer å rive eller flytte veggen bak oppvaskbenken.
950x180 med cc mål 120 er takstolarn a.

• Takstoler i en loft, 950x180 med cc 120, synlige trebjelker og isolasjon; trestruktur under konstruksjon.
Hoho? Noen ideer? :)

Vanskelig å ha en mening fra det bildematerialet du har presentert.

Du har oppgitt husets mål til 11x12 m. Det innebærer i prinsippet et helt kvadratisk hus.

På bildene synes jeg det ser ut som et rektangulært hus for eksempel 8x12 m men du vet jo best selv som bor i huset. ? :confused:

Du gjør nok best i å ansette en bygningsingeniør som på stedet kan vurdere egnetheten til å rive veggen.

har du ingen i bekjentskapskretsen som kan gjøre en første vurdering og evt. råde deg om du skal gå videre og ansette en konstruktør som regner på takstol, snølaster og veggens nåværende funksjon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.