6.195 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Rive teglavegg som står sammen med murstock?
Vi har en teglesteinvegg som jeg tror er en støttevegg til skorsteinen. Huset er i mexisten og alle vegger inne er gips/tre bortsett fra denne. Men nå vil vi flytte denne for å bygge om kjøkkenet
Hva tror dere??
Ingen av de andre veggene ser ut til å være bærende, og den teglesteinsveggen er langs med takstolene.
Huset er litt over 11x12m
Hva tror dere??
Ingen av de andre veggene ser ut til å være bærende, og den teglesteinsveggen er langs med takstolene.
Huset er litt over 11x12m
Det du beskriver høres ut som en hjertvegg dvs den støtter nødvendigvis ikke skorsteinen men derimot så er muligens spennvidden og konstruksjonen på takstolene slike at de trenger støtte på "midten".
Det umulig å avgjøre uten bilder og konstruksjonstegninger.
Ansett en bygningsingeniør for å se på stedet og tegninger.
Det umulig å avgjøre uten bilder og konstruksjonstegninger.
Ansett en bygningsingeniør for å se på stedet og tegninger.
Som sagt en konstruksjonstegning på huset hadde vært til hjelp.
Merk at TS har angitt en spennvidde på 11 eller 12 m (fremgår ikke eksakt hvilket for takstolen).
Normalt ligger vel et småhus på ca 8 m bredde.
Skulle kunne tenke meg at det finnes en eller annen bjelke som hviler på muren tvers takstolene, men TS opplysninger er for knappe.
Merk at TS har angitt en spennvidde på 11 eller 12 m (fremgår ikke eksakt hvilket for takstolen).
Normalt ligger vel et småhus på ca 8 m bredde.
Skulle kunne tenke meg at det finnes en eller annen bjelke som hviler på muren tvers takstolene, men TS opplysninger er for knappe.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Kan du gå opp på loftet og prøve å måle cc-målene eller bare måle takstolene så man kan tegne dem inn?
Vanskelig å ha en mening fra det bildematerialet du har presentert.
Du har oppgitt husets mål til 11x12 m. Det innebærer i prinsippet et helt kvadratisk hus.
På bildene synes jeg det ser ut som et rektangulært hus for eksempel 8x12 m men du vet jo best selv som bor i huset. ?
Du gjør nok best i å ansette en bygningsingeniør som på stedet kan vurdere egnetheten til å rive veggen.
har du ingen i bekjentskapskretsen som kan gjøre en første vurdering og evt. råde deg om du skal gå videre og ansette en konstruktør som regner på takstol, snølaster og veggens nåværende funksjon?
Du har oppgitt husets mål til 11x12 m. Det innebærer i prinsippet et helt kvadratisk hus.
På bildene synes jeg det ser ut som et rektangulært hus for eksempel 8x12 m men du vet jo best selv som bor i huset. ?
Du gjør nok best i å ansette en bygningsingeniør som på stedet kan vurdere egnetheten til å rive veggen.
har du ingen i bekjentskapskretsen som kan gjøre en første vurdering og evt. råde deg om du skal gå videre og ansette en konstruktør som regner på takstol, snølaster og veggens nåværende funksjon?