Hei alle sammen,
Jeg føler meg veldig forvirret da jeg ikke forstår helt hvor den bærende veggen er. Skorsteinen kan vi se i tegningene, og det hadde vært fantastisk om vi kunne bli kvitt den og den bærende veggen.
Vi ønsker en åpen planløsning mellom kjøkken og stue, men det føles bare umulig.

Så mitt spørsmål er:
- Hvor nøyaktig sitter den bærende veggen?
- Kan man rive bærende vegg og sette bjelke?
- Kan man fjerne skorsteinen?

• Plantegning av et hus, med et fokus på vegger, skorstein og romoppsett for å vurdere bærende struktur mellom kjøkken og stue.
  • Tegning av husets fasade og planløsning for andre etasje, inkludert plasseringen av soverom, bad og skorstein.
  • Byggetegning av et hus fra 1962 med spesifikke mål og skorstensmarkering. Viser fasade og snitt med detaljer som dører og vinduer.
  • Bygningstegning viser kjellerplan og østfasade med skorstein, flere rom som garasje, vaskerom og lager. Markering av bærende vegg.
  • Tegning av husets fasade og plantegning med merking av rom som kjøkken, stue, soverom, uterom og garasje. Viser også skorsteinens plassering.
  • Tegning av husfasade mot sør og situasjonsplan som viser tomtens plassering og bygningsstruktur.
  • Bygningstegning viser husets grunnplan og fasade, inkludert garasje og skorstein. Merkede mål og tomtegrense er synlige.
  • Arkitekttegninger av et hus med plan- og fasadevisninger, inkludert kjellerplan, fasade mot nord og fasade mot sør.
  • Kjøkken med trepaneltak, tre-fronter på skap og lys gul vegg. Bildet er tatt med fokus på spørsmålet om å fjerne en bærende vegg og skorstein.
  • Innvendig rom med tre dører, parkettgulv og vinduer med utsikt til en hage. To rom vises i forgrunnen og bakgrunnen.
  • Døråpning med rosa vegger, antatt bærende vegg markert i rødt, 210 cm. Tregulv og trepanel i taket.
  • Viser et tomt rom med parkettgulv, hvite vegger, og en åpen dør til en hall. Ingen møbler er til stede.
  • Kjøkken med brune skapdører, hvite fliser og en hvit komfyr. Dør åpner til et annet rom med trepaneltak.
Vanligvis ligger bærende innervegger på tvers av takstolene, i så fall er det veggen bak ovnen. Det stemmer også med den inntegnete bjelken på den første tegningen. Sannsynligvis er også skorsteinen bærende i viss grad, så det er ikke opplagt hvordan dere skal kunne åpne mer enn veggen med kjøkkenbenken.

Jeg råder dere til å finne en dyktig konstruktør som kan hjelpe dere før dere gjør noe mer.

• Liker
16386 og 2 andre
  • Laddar…
Enig med ovenstående. Finn en dyktig konstruktør og spar penger, for det vil koste å utbedre. Skal man rive skorsteinen og hele hjertevegg, må man gjøre både det ene og det andre. Alternativt finne et nytt hus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.