Hei alle sammen,
Jeg føler meg veldig forvirret da jeg ikke forstår helt hvor den bærende veggen er. Skorsteinen kan vi se i tegningene, og det hadde vært fantastisk om vi kunne bli kvitt den og den bærende veggen.
Vi ønsker en åpen planløsning mellom kjøkken og stue, men det føles bare umulig.
Så mitt spørsmål er:
- Hvor nøyaktig sitter den bærende veggen?
- Kan man rive bærende vegg og sette bjelke?
- Kan man fjerne skorsteinen?
Jeg føler meg veldig forvirret da jeg ikke forstår helt hvor den bærende veggen er. Skorsteinen kan vi se i tegningene, og det hadde vært fantastisk om vi kunne bli kvitt den og den bærende veggen.
Vi ønsker en åpen planløsning mellom kjøkken og stue, men det føles bare umulig.
Så mitt spørsmål er:
- Hvor nøyaktig sitter den bærende veggen?
- Kan man rive bærende vegg og sette bjelke?
- Kan man fjerne skorsteinen?
Vanligvis ligger bærende innervegger på tvers av takstolene, i så fall er det veggen bak ovnen. Det stemmer også med den inntegnete bjelken på den første tegningen. Sannsynligvis er også skorsteinen bærende i viss grad, så det er ikke opplagt hvordan dere skal kunne åpne mer enn veggen med kjøkkenbenken.
Jeg råder dere til å finne en dyktig konstruktør som kan hjelpe dere før dere gjør noe mer.
Jeg råder dere til å finne en dyktig konstruktør som kan hjelpe dere før dere gjør noe mer.
Enig med ovenstående. Finn en dyktig konstruktør og spar penger, for det vil koste å utbedre. Skal man rive skorsteinen og hele hjertevegg, må man gjøre både det ene og det andre. Alternativt finne et nytt hus.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan rive mursteinskorstein kun i mellometasjen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva vägg. Bärande konstruktion?
Planlösningar -
Rive deler av skorstein, kanskje ikke så bra …
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva skorsten, bärande?
Tak & Vind -
Er disse bærende vegger/skorstein? Vil rive dem for å få en åpen planløsning.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi