Hei!

Har flyttet inn i et eldre hus der en "bue" eller hva man skal kalle det (se bilde) deler stuen med spisestuen. For fremtidig renovering og et ønske om åpen planløsning mellom disse to rommene vil jeg rive den.

Jeg er imidlertid usikker på om den er bærende på noen måte eller ikke. Og hvordan man eventuelt kunne få det pent om så er tilfelle?

/Frida

• En bueformet åpning i en vegg som skiller stue fra spisestue, med parkettgulv og en sofa med en fargerik pute foran.
Det avhenger nok helt av hvordan veggen har sett ut tidligere og om det går noen bjelke i den veggbiten som er over hvelvet. På den korte spennet tror jeg ikke det er noen fare, men man bør jo likevel undersøke saken ordentlig.

• Liker
Fridshem
  • Laddar…
Velkommen til Byggahus!

En plantegning der man også ser etasjen ovenfor er en god hjelp, samt grunnleggende fakta om huset. Ikke minst byggeår.

• Liker
Fridshem
  • Laddar…
Spontan tanke med hensyn til hvor vinduet sitter så er det hjertevegg og dermed trolig bærende.

• Liker
Fridshem og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Velkommen til Byggahus!

En plantegning der man også ser etasjen ovenfor er en god hjelp, samt basisfakta om huset. Ikke minst byggeår.

Hei og takk :)

Huset er datert til 1909. Selvfølgelig ordner jeg med en plantegning. Kommer tilbake med det i løpet av morgendagen. Takk for din hjelp.

Anna_H Anna_H skrev:
Spontan tanke med hensyn til hvor vinduet sitter så er det hjerteveggen og dermed trolig bærende.
Takk for ditt svar.

S Stefan1972 skrev:
Det kommer nok helt an på hvordan veggen har sett ut tidligere og om det går noen bjelke i den veggdelen som er over hvelvet. På den korte spennet tror jeg ikke det er noen fare, men man må jo likevel undersøke saken ordentlig
Takk for ditt svar Stefan.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.