Vi har kjøpt et 70-talls hus på 2,5 plan der det går en murstock gjennom og finnes to murede åpne peiser (entréplan og nede i kjelleren). Disse vil vi fjerne begge to. De er i dag ikke godkjent for fyring. Kan man gjøre det selv? Noe man bør tenke på? Tar gjerne bort også skorsteinen da vi ikke skal ha noen peis/åpen peis i det hele tatt.

Biføyer bildene på dem.

• Åpen peis fra 70-tallet, malt hvitt med svarte fliser, omringet av dekor som en lampett, lysestaker, og en vase på en hylle.
  • Hjørne av stue med brun sofa, pynteputer, bilder på veggen og en hvit, murstein peis. Vegger med trepanel og små vinduer øverst.
Tenk deg nøye om før du fjerner en mursteinspipe. Sannsynligvis kan den settes i stand uten altfor mye arbeid.

• Liker
DE73 og 2 andre
  • Laddar…
Fôr eller renover den. Alle ville misunne dere at dere har praktfulle ildsteder i huset som kan holde varmen ved kriser. Vedinnsatser øker virkningsgraden dramatisk og vedhåndteringen gjør de fleste til en ekte trivselaktivitet. I gamle hus bærer ofte pipe deler av taket, men det er vel mindre sannsynlig i en 1970-tallsvilla. Egen härd er gull verdt.

• Liker
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tenk deg nøye om før du fjerner en murstock. Sannsynligvis kan den settes i stand uten altfor mye jobb.
Jo, men det skal være en wic akkurat der den står i en etasje. Så den står i veien 😅

S Sanna Mattsson skrev:
Jo men det skal være en wic akkurat der den står på en etasje. Så den står i veien 😅
Vær så snill, jeg ber deg besinne deg. Jeg er selv mann 61 år gammel og vet hvor nødvendig WC er om natten men altså jeg ville aldri rive en ekte murpipe. PortaPottis dyreste modeller ligger på drøye 2 tusen og er riktig bekvemme.

• Liker
hovapettson og 1 annen
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vær så snill, jeg ber deg om å besinne deg. Jeg er selv en mann på 61 år og vet hvor nødvendig WC er om natten, men jeg ville altså aldri rive en ekte murstock. PortaPottis dyreste modeller ligger på drøye 2 tusen og er virkelig komfortable.
Nei altså WIC er Walk in closet, dvs en garderobe. WC har vi allerede 3 stk av. Men siden de er stygge og ikke moderne, skal de bort, huset skal totalrenoveres og bli moderne. Dessuten har de fyringsforbud fra før på grunn av en skade i murstocken og den ville koste mye å reparere.

Dette høres ut som alle innleggene der ny huseier spør hvordan man kan sage ned alle trærne på tomten så fort som mulig.

Det samme gjelder dine ildsteder. Å fjerne muligheten til å kunne varme opp huset uten tilgang til strøm er uklokt og meget kortsiktig tenkt. Spesielt nå når Putinnojaen fortsatt er sterk. Selv kan jeg se en rekke årsaker til langvarige strømbrudd. Utpressing gjennom sabotasje, solvind som slukker all elektronikk, ...

Skal du bygge om det til et bad synes i alle fall jeg at det hadde vært veldig stilig med en peis der. Snakk om romantikk i badekaret foran peisen😎. For en sjekkereplikk.

Å fjerne en allerede eksisterende alternativ oppvarming i et så stort hus på grunn av plassmangel er rent uansvarlig. Dessuten er det et skikkelig arbeid med støv og sot overalt.

Tenk om. Tenk riktig.

• Liker
hovapettson og 2 andre
  • Laddar…
Jeg holder med i koret. En Walk-in-Closet (for dem aningsløse: en klesbod som er en mote nå) er langt fra like nyttig som en peis.
Enig i at de er stygge. Å få dem pene kan jo koste litt, men det øker husets verdi mye mer enn en klesbod. Å få skorsteinen fungere trenger ikke bli så dyrt, spør etter Schädlermetoden.
Tenk etter!

Sist redigert:
  • Liker
Barrväxt og 2 andre
  • Laddar…
Bygg inn komfyrene som de er og skjul dem.

Tenk gleden hos nest-neste generasjons renovatører som river ut deres (med den tidens øyne) fryktelig stygge og upraktiske "wic" og finner en originalkomfyr med tilhørende kjellerstuevegg!! Ren eufori.

• Liker
  • Elsker
Intet og 1 annen
  • Laddar…
Backup varme synes jeg er viktigere enn et skap. Du vil senke verdien på huset om du ødelegger skorsteinen og ildstedene.

• Liker
Intet
  • Laddar…
OM du nå skal fjerne dem:
Sjekk om de er bærende for takbjelkelaget eller takstolene.
Sjekk om skorsteinsrørene står på den delen som synes i rommene, eller om de er murt hele veien ned og står på egen support.
Hvis ikke, er det bare å hakke bort alt det som synes og som du vil bli kvitt. Tunge maskiner som bilhammer anbefales. Alt materialet må transporteres ut. Best å leie en container der ute. Det vil støve så forferdelig at det hjelper ikke å plastre inn dører og møbler.
Hvis alt er borte trenger dere å gjenopprette innertak, vegger og gulv, det går ikke å skjøte inn nye biter bare. Men dere skal jo renovere uansett.
Hvis dere også vil ta bort de murte skorsteinsdelene over tak, må hullet i taket dekkes til og kobles til eksisterende tak.

• Liker
Intet
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.