Hei!

Vi har kjøpt et hus bygget i 1917 og hadde en tanke om å rive en vegg som viste seg å være murt. Vi tror at den ikke er bærende, men skal selvfølgelig åpne opp i taket for å finne bjelker og se at de ikke ligger om hverandre på veggen. Men hva er deres erfaring med murte vegger innendørs i gamle hus? Ofte bærende? Fungerer det bra med stålbjelke eller limtrebjelke for å støtte opp? Kan man la bjelkene være igjen, men fjerne teglsteinen? Tips og triks tas imot med takk fra et par som nå har gitt seg på sin første oppussing. Legger ved meglerens tegning, har dessverre ikke en så mye bedre. Takk på forhånd!

• Plantegning av et hus fra 1917, viser entréplan med markert vegg i blått. Rommene er kjøkken, WC, soverom, TV-rom og altan.
  • Murvegg innendørs under renovering med eksponert teglstein og papirrester. I bakgrunnen er det et rom med søppel på gulvet og et vindu.
Det er kanskje en gammel yttervegg?

Har dere sjekket med din kommunes byggesaksavdeling? Det kan jo finnes gamle dokumenter som viser eventuelle utbygginger og kanskje tegninger.

S Småbrukaren skrev:
Det er kanskje en gammel yttervegg?
Mindre sannsynlig. Det er en bygning med "tradisjonell seksdelt plan".

S Sellergrenskan skrev:
Hei!

Vi har kjøpt et hus bygget 1917 og hadde en tanke om å rive en vegg som viste seg å være murt. Vi tror at den ikke er bærende, men skal selvsagt åpne opp i taket for å finne bjelkene og se at de ikke ligger overlappende på veggen. Men hva har dere av erfaring med murede vegger innendørs i gamle hus? Ofte bærende? Fungerer det bra med stålbjelke eller limtrebjelke for å støtte opp? Kan man la bjelkene være igjen, men fjerne mursteinen? Tips og triks mottas takknemlig fra et par som nå har begynt på sin første renovering. Legger ved meglerens tegning, har dessverre ikke en som er noe bedre. Takk på forhånd!
Ta kontakt med en bygningsantikvar, f.eks. på Fylkesmuseet i ditt fylke, eller noen som er kyndige innen eldre bygninger (let f.eks. via Svenska Byggnadsvårdsföreningens hjemmeside), for rådgivning rundt veggen.

Mursteinene kan være "fylling" i veggen som ikke trengs av styrkehensyn, men de stående bjelkene kan meget vel være bærende og liggende treverk i tillegg holde sammen ytterveggen med skorsteinen. Det ser litt ut på bildet som om den er bygget etter samme konstruksjonsprinsipp som et "bindingsverkshus", og i så fall kan den stive av huset både horisontalt og vertikalt, og i så fall trenger dere hjelp av riktig type konstruktør for å kunne fjerne veggen, dersom det i det hele tatt er en passende tiltak.

Kyndig person trenger å se hele husets konstruksjon, inkludert takstoler, gjerne både via tegning om slike finnes, og også på stedet, for å kunne avgjøre om det er passende, eller dumt av styrkehensyn, å fjerne veggen, og hvordan det i så fall skal gjøres, og hva, hvor og hvordan veggen i så fall skal veksles av.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ta kontakt med noen bygningsantikvar, f.eks. på Fylkesmuseet i ditt fylke, eller noen som er kyndig innen eldre bygninger (let f.eks. via Svenska Byggnadsvårdsföreningens nettside), angående rådgivning rundt veggen.

Teglsteinene kan være "fylling" i veggen som ikke trengs av styrkemessige grunner, men de stående stenderne kan godt være bærende og liggende treverk holde sammen ytterveggen med skorsteinen. Det ser litt ut på bildet som at den er bygd etter samme konstruksjonsprinsipp som et "bindingsverkshus", og i så fall kan den avstive huset både horisontalt og vertikalt, og i så fall trenger dere hjelp av riktig type konstruktør for å kunne fjerne veggen, om det i det hele tatt er en passende handling.

Kyndig person trenger å se hele husets konstruksjon, inkludert takstoler, gjerne både via tegning om slik finnes, og også på stedet, for å kunne avgjøre om det er passende, eller dumt av styrkemessige grunner, å fjerne veggen, og hvordan det i så fall skal gjøres, og hva, hvor og hvordan veggen i så fall skal avlastes.
Jeg var nettopp hjemme hos venner som har lignende vegger og de sa at det kan dreie seg om leirmørtel(altså ikke brente steiner) og dermed bør ikke selve murveggen i seg være bærende, men da handler det om at bjelkene kan være det, litt som du var inne på. Ser du, ut ifra din erfaring, noen større risiko med å ta ned steinen?

S Sellergrenskan skrev:
Jeg var nettopp hjemme hos venner som har lignende vegger, og de sa at det kan dreie seg om leirmørtel (altså ikke brente steiner), og dermed bør ikke selve murveggen i seg selv være bærende. Det handler da om at bjelkene kan være det, litt som du var inne på. Ser du, ut fra din erfaring, noen større risiko ved å ta ned steinen?

• Gammelt treverk og murvegg med hyllelignende dekor og et maleri delvis synlig til venstre.
  • Gammel mursteins- og leirevegg ved siden av en vinduskarm og en bokhylle med servise og bøker. Lys og skygge spiller på veggen.
S Sellergrenskan skrev:
Jeg var nettopp hjemme hos venner som har lignende vegger og de sa at det kan være snakk om leirmørtel (altså ikke brente steiner) og dermed bør ikke selve murveggen i seg selv være bærende, men da handler det om at bjelkene kan være det, litt som du var inne på. Ser du, ut fra din erfaring, noen større risiko med å ta ned steinen?
Jeg ville vente med å ta ned steinen, til jeg vet om hvilke deler av treverket som kan flyttes eller hvilke som ikke er egnet til å flyttes i det hele tatt.

Fra et stilperspektiv, kan den gamle veggen/den del av den gamle veggen, som må bli igjen bli et dekorativt element som knytter til husets historie, med "sina stenar", f.eks. dekket av et tynt leirpuss eller kalkpuss.

For ellers trenger du å ordne med en god fylling til den delen av veggen som må bli igjen.

Å smelle på gipsplater og prøve å skape 90-graders hjørner, er kanskje ikke det peneste hvis man vil bevare i det minste deler av karakteren i et gammelt hus.

Ha litt is i magen noen dager, til du har fått hjelp av en kyndig person innen den lokale byggeskikken via de tipsene om hvor du skal søke som jeg ga tidligere.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jeg ville vente med å ta ned steinen, til jeg vet hvilke deler av treverket som kan flyttes eller hvilke som ikke er egnet til å flytte i det hele tatt.

Fra et stilperspektiv kan den gamle veggen/den delen av den gamle veggen som må være igjen bli et dekorativt element som knytter seg til husets historie, med "sine steiner", f.eks. dekket av et tynt lag leirpuss eller kalkpuss.

For ellers må du ordne med en god fylling til den delen av veggen som må være igjen.

Å smelle på gipsplater og prøve å skape 90-graders hjørner, er kanskje ikke det peneste hvis man vil bevare i det minste deler av karakteren i et gammelt hus.

Ha litt is i magen noen dager, til du har fått hjelp av en kyndig person innen den lokale byggeskikken via de tipsene på hvor du søker som jeg ga tidligere.
Tusen takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.