Vi holder på å fikse litt i kjelleren og tenkte å flytte vaskerommet til det som tidligere var matkjelleren (nederst til høyre i bildet). For å oppnå dette ønsker vi imidlertid å rive veggen mellom hallen og matkjelleren, for å på sikt bygge opp en ny innervegg som fortsetter i linje med veggen mellom fyrrommet og nåværende vaskerom.
Det vi er helt sikre på er at den veggen ikke har noen bærende funksjon for overliggende bjelkelag (for det hviler på hjerteveggen som går parallelt med langsiden). Det vi derimot er usikre på er hvorvidt veggen trengs for å motstå jordtrykket. Veggen består av 15 cm pusset betonghullstein og ytterveggen består av 25 cm betonghullstein. Marknivået ved ytterveggen er drøyt 120 cm over gulvnivået i kjelleren, og alle veggene ser ut til å hvile på en såle på ~15x55cm.
Spontant føles det som det burde gå bra, for veggen ved boden ser jo ikke ut til å ha noen problemer med å motstå jordtrykket til tross for at marknivået er noen desimeter høyere samt at det er en parkering rett utenfor.
Ja om noen "vet" så er det jo naturligvis bedre Men om ingen klager høylytt eller gir meg en god begrunnelse så "tror" jeg også at det kommer til å gå bra.
Det føles som at det kreves ganske store krefter for å trykke inn en kjellervegg, og jorden utenfor veggen består nesten utelukkende av fin sand.
Om jeg har forstått deg riktig skal du flytte en vegg noen meter? Kan du ikke bygge den nye veggen først før du river. Da tar jo den nye veggen og holder imot for eventuell marktrykk.
Jo, jeg har vært inne på det jeg med. Men jeg skal bile bort det eksisterende gulvet og støpe nytt, og da vil jeg helst at den nye veggen står på den nye platen.