Vi trenger den samlede elitens hjelp slik en søndag kveld

VI bor i et teglhus bygget i 1950 i Skåne. Huset har en hjertemur og to tverrmurer

Jeg vil rive en tverrmur som går fra kjelleren hele veien opp til loftet.

Min tanke er å begynne å plukke ned den ovenfra og ned til inngangsplansgulvet.
Gulnet plantegning av et 1950-tallshus med markerte vegger i entre- og vindsetasje. Fasade mot Bjørkgatan og Norregatan. Håndskrevne notater.
Det gjelder de to murene som er innringet
Stue med treleker og en del av en TV til venstre. Vegg med døråpning til et tilstøtende rom med spisebord og stoler. Trekledd tak.
inngangsplan
Tak och vägg av trä i ett gammalt husvind, med småsprickor och märken. Plastkrans och påse synlige i hörnet.
overetasje
Veggen med eksponerte murverk og ledninger, delvis dekket av trepanel. Potensielt en bærende vegg i et 1950-talls teglhus.
loftsgulvet ligger på hanabandet
Trekantet rom med en skrånende vegg, gammelt tapet og slitt trepanel på gulvet. Strømkabel langs gulvet. Veggen har noen skadede områder.
kott på overetasje

Min kone er litt bekymret for at muren skal være bærende mens jeg sier at den ikke er det.

Muren er laget av hulltegel på overetasjen om det har noen betydning.

Takk på forhånd

Jeg er enig i at den ikke burde være bærende, men jeg vil likevel rette ut noen spørsmålstegn. Det ser ut til å være en halvsteinsvegg, men det ser også ut til at hjertveggen er det. Det synes jeg er litt rart. Hvordan ser det ut i virkeligheten?

Det stemmer at det er halvstein i alle vegger på entreen og i andre etasje. I kjelleren er det helstein.

Du kan nok begynne å rive veggen. Siden den er knyttet til skorsteinen har den neppe noen stabiliserende funksjon heller.

• Liker
M.Kristensen
  • Laddar…
takk for svarene. nå begynner det evige arbeidet med å damskydda.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.