Jeg holder på å renovere et soverom. Huset er fra 1918. Taket er "pusset" og i kantene mellom tak/vegg er det avrundet. Over dette ser det ut til å være tømmer. Jeg har revet en gammel senket himling på 50 cm+ og skal lage en bærende konstruksjon for å skjule el og sette gipspaneler. For dette vil jeg gjerne fjerne de avrundede hjørnene siden de stjeler 5 cm.

Da kan man kanskje like gjerne meisle ned pussen i taket? Eller har de en bærende funksjon? Jeg lurer på om bæreevnen påvirkes hvis jeg banker ned kantene. Når det gjelder lydisolering så skal jeg i stedet isolere.

Mvh

• Et rom under oppussing med isolasjon synlig i veggene, gamle dører og elektriske ledninger hengende fra taket.
  • Sprukket tak og vegg med eksponerte rør og isolasjon i et gammelt soverom fra 1918 under renovering.
  • Ødelagt puss i tak med synlige treplanker og rør. Gamle strukturer fra renovering i 1918-hus.
Har det vært fyrrom eller garasje tidligere?

Ikke umulig med garasje, i taket sitter gamle lysrørsarmaturer. Skal ha vært slik virksomhet tidligere. Typ 60 år siden.

fyrrom har vært i kjelleren.

Har innsett at det er såkalt kloasong både vegg og tak.

jeg vurderer om jeg skal:

1) frese spor i taket for å skjule ledninger og deretter dekke spor og eventuelt reparere skader med gips. Deretter reparere og bredsparkle vegger.

2) sette opp norgips flex stålregelverk og deretter montere gipsplater. Unngår helst på grunn av levering og generelt styrete.

selv ville jeg heller prøve alt. 1) da jeg synes det er moro å bevare. Men kanskje gir jeg meg inn i noe håpløst?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.