Jeg og min kjæreste skal åpne opp planløsningen i leiligheten vår i en bygård fra 1910. Når vi skulle begynne å rive ned veggen, merker vi at det ikke er en lettvegg, som det står i besiktigelsen som ble gjort da eiendommen ble kjøpt av foreningen i 2005 (bilde 1). I stedet består den av en slags lettklinkermateriale. Jeg kan både spikre 3" spiker og skru vanlige skruer i veggen. Jeg kan også sage i veggen uten noen som helst problemer med en bajonettsag med stein/Leca-blad. Hva kan dette være for materiale?
Veggen ble oppført i byggeåret. Dette er likevel ikke en bærende vegg da jeg har sjekket at bjelkene går langs med veggen. Veggen er 90 mm tykk. Må jeg få godkjenning fra styret for å fjerne denne veggen, eller holder det å informere (da den ikke er direkte bærende) og fjerne den med en passende bjelke?
Åpningen vi vil lage blir ganske nøyaktig 3 meter, og hvis vi forutsetter at samme materiale er brukt oppover i bygningen (vi bor i etasje 1/4), går det da an å bruke en IPE-bjelke? Må jeg konsultere en konstruktør selv om det ikke gjelder en bærende vegg? Eller finnes det noen her med erfaring fra lignende prosjekter som kan gi innspill?
Bærer veggen en vegg i etasjen ovenfor, da er veggen bærende fordi den bærer noe. Selv om det ikke er bjelkelaget.
Men jeg tror ikke at den bærer veggen i etasjen ovenfor
Om du da leser videre i min problemstilling så lurer jeg på om man forutsetter at samme materiale er brukt oppover i huset (altså ikke direkte bærende) hva er da en passende bjelke?
Om veggen med sikkerhet ikke er bærende trengs ingen avveksling med bjelke i det hele tatt. Når det gjelder reglene i BRF, er det vel bare å spørre styret?
Om du da leser videre i mitt spørsmål så lurer jeg på om man forutsetter at samme materiale er brukt oppover i huset (altså ikke direkte bærende) hva er da en passende bjelke?
Om veggen fortsetter oppover i huset er veggen din bærende fordi den bærer veggen ovenfor.
Om den ikke er bærende bæres veggen ovenfor av etasjeskillet, uansett om det er samme materiale eller ikke.