Jeg og min kjæreste skal åpne opp planløsningen i leiligheten vår i en bygård fra 1910. Når vi skulle begynne å rive ned veggen, merker vi at det ikke er en lettvegg, som det står i besiktigelsen som ble gjort da eiendommen ble kjøpt av foreningen i 2005 (bilde 1). I stedet består den av en slags lettklinkermateriale. Jeg kan både spikre 3" spiker og skru vanlige skruer i veggen. Jeg kan også sage i veggen uten noen som helst problemer med en bajonettsag med stein/Leca-blad. Hva kan dette være for materiale?

Veggen ble oppført i byggeåret. Dette er likevel ikke en bærende vegg da jeg har sjekket at bjelkene går langs med veggen. Veggen er 90 mm tykk. Må jeg få godkjenning fra styret for å fjerne denne veggen, eller holder det å informere (da den ikke er direkte bærende) og fjerne den med en passende bjelke?

Åpningen vi vil lage blir ganske nøyaktig 3 meter, og hvis vi forutsetter at samme materiale er brukt oppover i bygningen (vi bor i etasje 1/4), går det da an å bruke en IPE-bjelke? Må jeg konsultere en konstruktør selv om det ikke gjelder en bærende vegg? Eller finnes det noen her med erfaring fra lignende prosjekter som kan gi innspill?

Med vennlig hilsen, Tim

Et dokument med oversikt over bygningsstrukturen, inkludert kommentarer om teglstens og kloasongvegger.

Planløsning med målinger og spiraltrapp på papir fra Victorinus Consulting, Oslo. Penn peker på et punkt på tegningen.

harry73
Bærer veggen en vegg i etasjen ovenfor, da er veggen bærende fordi den bærer noe. Selv om det ikke er bjelkelaget.
Men jeg tror ikke at den bærer veggen i etasjen ovenfor

Om du da leser videre i min problemstilling så lurer jeg på om man forutsetter at samme materiale er brukt oppover i huset (altså ikke direkte bærende) hva er da en passende bjelke?

Om veggen med sikkerhet ikke er bærende trengs ingen avveksling med bjelke i det hele tatt. Når det gjelder reglene i BRF, er det vel bare å spørre styret?

harry73
Tim_one51 skrev:
Om du da leser videre i mitt spørsmål så lurer jeg på om man forutsetter at samme materiale er brukt oppover i huset (altså ikke direkte bærende) hva er da en passende bjelke?
Om veggen fortsetter oppover i huset er veggen din bærende fordi den bærer veggen ovenfor.
Om den ikke er bærende bæres veggen ovenfor av etasjeskillet, uansett om det er samme materiale eller ikke.

Høres ikke ut som at veggen er fra byggeåret om den er i lettklinker.

harry73
falkn skrev:
Høres ikke ut som at veggen er fra byggeåret om den er i lettklinker.
Jeg tror (etter litt googling) at lettklinker/lettbetong begynte å komme på 20-tallet 30-tallet, så helt umulig er det ikke.

harry73 skrev:
Jeg tror (etter litt googling) at lettklinker/lettbetong begynte å komme på 20-tallet 30-tallet, så helt umulig er det ikke
Ja, og leiligheten er bygget 1910. Det høres høyst usannsynlig ut ifølge meg.

harry73
falkn skrev:
Ja, og leiligheten er bygget 1910. Det høres høyst usannsynlig ut ifølge meg.
Såklart har du rett :o Hvor jeg fikk 1920 fra (som jeg trodde det var) er et stort spørsmålstegn.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.