4.211 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Rive ikke-bærende vegg i århundreskiftes hus

Jeg og kjæresten min skal åpne opp planløsningen i leiligheten vår i en bygård med byggeår 1910. Da vi skulle begynne å rive veggen, oppdaget vi at det ikke er en kloasong vegg, som det står i inspeksjonen som ble gjort da bygningen ble kjøpt av foreningen i 2005 (bilde 1). I stedet består den av en form for lettklinker materiale. Jeg kan både spikre 3" spiker og skru vanlige skruer i veggen. Jeg kan også sage i veggen uten noen som helst problemer med en bajonettsag med stein/Leca blad på. Hva kan dette være for materiale?
Veggen er oppført ved byggeåret. Dette er dog ikke en bærende vegg da jeg har sjekket at bjelkene går langs med veggen. Veggen er 90 mm tykk. Må jeg få en godkjenning fra styret for å fjerne denne veggen eller holder det å informere (siden den ikke er direkte bærende) og fjerne med egnet bjelke?
Hullet vi skal åpne blir ganske nøyaktig 3 meter, hvis vi antar at samme materiale er brukt oppover i bygningen (vi bor i etasje 1/4), går det da å fjerne med IPE bjelke? Må jeg konsultere konstruktør selv om det ikke gjelder bærende vegg? Eller er det noen her som har erfaring med lignende prosjekter som kan komme med innspill.
Med vennlig hilsen, Tim
Den er ikke bærende for bjelkelaget men mitt spørsmål var hvis vi forutsetter at samme materiale er brukt oppover i huset, hva er da en passende bjelke. Men takk for at du grundig leste gjennom mine seriøse spørsmål og kom med et ikke-sarkastisk svar........
Klikk her for å svare