Hei på dere :)

Jeg har bestemt meg for å renovere min lille 1-roms på 30kvm og skulle gjerne hatt noen tips om hvordan jeg går frem (har virkelig tommelen midt i hånden, så ha litt overbærenhet :) ). Jeg vil starte med å fjerne en døråpning jeg har fra gangen inn til stue/allrommet for å få en mer "åpen" planløsning. Det sitter et element på veggen jeg vil ta ned, noe som kan komplisere det. Tanken er at veggen med elementet skal bort helt, slik at gangen fortsetter rett inn i leiligheten, så å si. Jeg tror at veggen er en form for lettbetong.

Døråpning i leilighet med markert vegg som skal rives for å skape åpen planløsning. Lampeskjerm og golfkøller i forgrunnen. Døråpning med radiator som skal fjernes for å åpne opp rommet, markert med rød linje; sofa og interiør synlig i bakgrunnen.

Hvilken rekkefølge gjør man alt? er det:
1.utleier for Ok å fjerne element
2.rørlegger for å fjerne det
3.byggmester for å rive vegg?

Finnes det noe spesielt jeg bør tenke på?

Takk på forhånd!

MVH
Casper
 
Du har jo strøm i veggen også, så en elektriker trengs.
Pleier å være godkjenning fra styret for å fjerne vegger også.
 
Ikke gjør det!

Det er bra å ha noe adskilt der man kan stille sko og henge ytterklær.

Still golfkøllene i gangen, i kroken med radiatoren, også.

Forresten: Velkommen til Bygga Hus-forumet!
 
Takk for svarene, gutter!

følger KnockOnWoods råd og maler/legger nytt gulv så får vi se om jeg blir fornøyd :)

"Forresten: Velkommen til Bygga Hus-forumet!"

bukker og takker for velkomsten!
Håper jeg lærer noe av å surfe rundt her blant trådene :)

MVH
Casper
 
Det er nok en god idé i alle sammenhenger å "bo seg inn" en stund før man begynner å rive og endre.
(Nå vet jeg selvsagt ikke hvor lenge du har bodd i leiligheten.)

Og ja, her finnes det nok mye nyttig å lese, med alle mulige innretninger.

Rart forresten at det ikke finnes noen "leilighetspesifikk" del.
For dere med vaskeromslapper og barnevogner i trappeoppgangen :)

Her er jo mange leilighetsboende inne og skriver og leser da vi har mange felles interesser (kjøkken f.eks.), men mye som skiller også.
 
Skal du sjekke med utleier om det er greit å fjerne elementet, bør du nok sjekke med ham om det er greit å fjerne veggen også.
 
Er det en leiebolig så bør du sjekke med boligeieren uansett hva du har tenkt å endre, om det så er så lite som å tapetsere eller male om...
Det er ikke sikkert i det hele tatt at boligeieren lar deg engang tapetsere om...

Er det en eierleilighet så får du iallfall bytte overflater uten å spørre, men større endringer (f.eks. rive vegg) må godkjennes av foreningen.
 
Takk for bra svar!

Jeg fikk fjerne veggen, vri elementet om det utføres av fagmann og yes, det er en borettslagsleilighet.

Men jeg avventer så lenge, gulv, farge, kjøkken får komme først :)

JA! En leilighetsfane hadde vært toppen :)

MVH
Casper
 
Casper87 skrev:
og ja, det er en eierseksjon.
Hvordan kom du da på tanken om å spørre en (ikke-eksisterende) utleier???
 
haavard skrev:
Hvordan kom du da på tanken om å spørre en (ikke-eksisterende) utleier???
TS spurte borettslaget. Skriver jeg med stor overbevisning
 
haavard skrev:
Hvordan kom du da på tanken å spørre en (ikke-eksisterende) utleier???
Man kan leie også borettslag :P
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.