Jeg har bestemt meg for å renovere min lille 1-roms på 30kvm og skulle gjerne hatt noen tips om hvordan jeg går frem (har virkelig tommelen midt i hånden, så ha litt overbærenhet ). Jeg vil starte med å fjerne en døråpning jeg har fra gangen inn til stue/allrommet for å få en mer "åpen" planløsning. Det sitter et element på veggen jeg vil ta ned, noe som kan komplisere det. Tanken er at veggen med elementet skal bort helt, slik at gangen fortsetter rett inn i leiligheten, så å si. Jeg tror at veggen er en form for lettbetong.
Hvilken rekkefølge gjør man alt? er det:
1.utleier for Ok å fjerne element
2.rørlegger for å fjerne det
3.byggmester for å rive vegg?
Det er nok en god idé i alle sammenhenger å "bo seg inn" en stund før man begynner å rive og endre.
(Nå vet jeg selvsagt ikke hvor lenge du har bodd i leiligheten.)
Og ja, her finnes det nok mye nyttig å lese, med alle mulige innretninger.
Rart forresten at det ikke finnes noen "leilighetspesifikk" del.
For dere med vaskeromslapper og barnevogner i trappeoppgangen
Her er jo mange leilighetsboende inne og skriver og leser da vi har mange felles interesser (kjøkken f.eks.), men mye som skiller også.
Er det en leiebolig så bør du sjekke med boligeieren uansett hva du har tenkt å endre, om det så er så lite som å tapetsere eller male om...
Det er ikke sikkert i det hele tatt at boligeieren lar deg engang tapetsere om...
Er det en eierleilighet så får du iallfall bytte overflater uten å spørre, men større endringer (f.eks. rive vegg) må godkjennes av foreningen.