Hei!

Jeg og min samboer har kjøpt vårt første hus, et trehus fra 1936. I og med det kommer jo så klart tusen spørsmål. Jeg vil si at jeg har ganske god kontroll på hvordan diverse renoveringer fungerer, men det eneste jeg ikke har renovert/byttet er innertak.

I stue/kjøkken, sitter det trepanel med tydelig trestruktur, i taket, (av merket Huntonit, se vedlagt bilde) som for øvrig sitter i feil retning etter min mening. Dette innertaket er verken jeg eller min samboer så begeistret for. Fargen skal være hvit men den er mer mot det gule.

Mine spørsmål er altså:
- Kan man på noen måte usynliggjøre trestrukturen? Eller i det minste gjøre den noe finere?

- Er det bedre å rive og sette gipstak? OBS! (kan dette sprekke siden trehus beveger seg?)

- Det litt dyrere alternativet som min samboer har blitt begeistret for: perlestaff.

Jeg liker mer gipstak siden hele flaten blir glatt, men jeg er som sagt usikker på om det sprekker eller ikke - skal kanskje tilføyes at dette er en flate på ca 50 kvm, og at det sitter 3 forskjellige innertak rundt om i huset. Perlestaff i et rom, sponplate med hvit plastfolie i 3 rom, og så disse trepanelene.

Takknemlig om noen sjel kan hjelpe meg med disse spørsmålene.
Med vennlig hilsen, Sebastian.

• Innertak med tydelig trestruktur i lys, hvit nyanse, planker installert diagonalt over et hjørne av rommet, ved siden av en vegglampe.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.