Har lest en hel del om å rive blåbetong, leve med det og også bærende vegger.
Har fått en hel del svar på mine spørsmål, men jeg tenkte at jeg kan åpne en diskusjon om hvordan jeg kan løse problemene mine rundt boligen vi snart skal kjøpe.
Jeg håper dere kan hjelpe meg
Før vi går inn på spørsmålene, vil jeg informere dere om at innerveggene er 7 cm durox (blåbetong/lettbetong)
Mens de ytre veggene er 25 cm durox (samt de tykkere veggene midt i tegningen) OBS: Det er ikke kjellerplan. Det skjedde å stå med i Photoshop-filen ved eksport
Her nedenfor legger jeg ved et bilde av planløsningen slik den ser ut nå.
1. De rødfargede veggene vil jeg rive ned. Samt for å åpne opp kjøkkenet og bygge større bad.
Er det mulig å rive disse veggene?
Kan jeg gjøre det selv også? Eller må jeg ansette noen sertifiserte "blåbetong-eksperter" som behandler materialet på en eller annen måte før riving, samt etter?
Den tykke veggen (som er rødmerket) kan jeg tenke meg er bærende. Går det an å rive den likevel hvis de resterende veggene står igjen i leddet?
2. Den grønnfargede vil jeg ikke rive ned (for den kan jeg tenke meg MÅ være igjen pga bærende)
Kan jeg rive halvparten slik at jeg kan åpne opp en "bardisk" så man kan se ut mot stuen.
Sånn ser min visjon ut. Det ville passe vår lille familie bra, tror vi.
Jeg håper jeg får noen svar på spørsmålene mine.
Jeg setter pris på alle tips og svar
Den tykke rødt markerte veggdelen er sannsynligvis bærende og må da erstattes med en bjelke. Kanskje finnes det allerede en bjelke over dobbeldøren ved siden av. I så fall må dette behovet inkluderes. Noe mer kan ikke sies uten en seksjonsplan. Et enetasjers hus fra 60-tallet med stamme av lettbetong kan by på noen overraskelser så flere tegninger er viktig.
Er vinden en ren kaldvind som du bare når gjennom en luke? I den tekniske beskrivelsen står det fackverkstakstolar, men det stemmer ikke med tegningen. Ser takstolene ut som tegningen viser?
Er vinden en ren kaldloft som du bare når gjennom en luke? I den tekniske beskrivelsen så står det fackverkstakstoler men det stemmer ikke med tegningen. Ser takstolene ut som tegningen viser?
Ja, akkurat. For øyeblikket er det et kaldloft som nås via en luke.
Men min plan er å renovere der oppe og bygge en spiraltrapp. Tenkte å ha en åpen planløsning der oppe, evt. et rom med enkel wc.
Skal du bruke vinden på den måten blir bjelkelastene betydelig høyere. Det var flaks at du nevnte det nå. Jeg har målt på tegningene dine og kommet fram til at limtrebjelken trenger å være ca. 2,7 meter lang. Da bør det holde med dimensjonen 90x225 mm. Hvis du ikke kan ordne opplegg for den på lettbetongen kan du som et alternativ bruke limstolpe 90x90 mm. Sag i så fall ut gulvbordene slik at stolpene kan stå direkte på betongbjelkelaget.
Skal du bruke vinden på den måten blir jo bjelkelastene betydelig høyere. Det var bra at du nevnte det nå. Jeg har målt på tegningene dine og kommet frem til at limtredrageren må være ca. 2,7 meter lang. Da bør det holde med dimensjonen 90x225 mm. Hvis du ikke kan ordne opplegg for den på lettbetongen kan du som et alternativ bruke limtrestolpe 90x90 mm. Sag i så fall ut gulvbordene slik at stolpene kan stå direkte på betongbjelkelaget.
Da mener du altså der jeg vil rive "tjocka väggen" ved kjøkkenet?
Jeg er amatør ved sånne spørsmål og er en "hjemmebygger" så jeg må spørre:
Hvordan kunne du se sånt på tegningene?
Bjelken omfatter den delen du vil rive og den døråpningen som finnes der i dag. Av tegningene fremgår det både hvordan bygningens bæresystem er bygget opp og hvilke mål de forskjellige delene har. Deretter må man vite hvordan man skal bruke disse opplysningene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.