Hei,

Jeg har kjøpt en tomt med et gammelt hus bestående av blåbetong. Vi skal rive huset for å bygge et helt nytt på nøyaktig samme sted der det gamle står akkurat nå. Vi vet også at det eksisterende huset består av blåbetong i kjellerdelene.

Mitt spørsmål er nå om det er "OK" å bruke deler av den gamle kjelleren, fundamentet, platen for å derfra bygge nytt fundament for et nytt hus uten kjeller (det skal bli en krypkjeller for det nye huset). Eller må hele blåbetongen fjernes?

Jeg stiller spørsmålet for å vite hvordan jeg skal stille kravene mot min entreprenør som skal utføre grunnarbeidet. Selv ønsker jeg jo selvfølgelig egentlig å fjerne alt fra det gamle huset.

Takk for svar!
 
Sjekk først om din blåbetong avgir radon, det er ikke sikkert. Hvis det er av den grunnen du skal rive altså.
Jeg har ikke radonavgivende i min kjeller.
 
Det finnes ingen blåbetong som ikke avgir radongass...

TS: Om det virkelig er blå lettbetong i grunnmuren og du uansett river så store deler, så finnes det vel grunn til å rive ut alt materialet som er av blå lettbetong. Spørsmålet er jo om det ikke finnes andre grunner som taler for et helt nytt fundament...?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.