Vi har akkurat startet en baderomsrenovering der vi skal utvide badet ved å rive en vegg til tilstøtende garderobe. Begge rommene er på sokkelplan og ligger mot en yttervegg som er under bakken.
Da vi så på tegningen av planløsningen, så veggen på andre siden av badet (som vi hadde tenkt å beholde) tykkere ut enn andre vegger, og vi tenkte derfor at den muligens kunne være bærende.
Men i dag når de begynte å rive, innså vi at det er betongsøyler støpt i den veggen vi vil rive samt som en over betong bjelke oppe ved taket langs hele veggen.
Hva innebærer dette for renoveringen? Vil vi kunne bære opp på annen måte?
Den er ikke bærende for overetasjen men stabiliserende for ytterveggen. De to tegningene med den veggen viser to forskjellige plasseringer.
Jeg er ikke byggekonstruktør så fint om noen med den kompetansen svarer her også.
Ja den virker ikke å bære for overetasjen. Vi vurderer nå å endre planløsningen i badet og legge badstuen innenfor søylene. Slik at vi kan beholde 3 søyler som vi flislegger og setter glass mellom. Men vi må kanskje fjerne en søyle for å få plass til annet i badet, så vi må nok få en konstruktør til å se på det.
Fra et konstruksjonssynspunkt er det jo nærmest koko å sette tre betongpilarer så nær hverandre. Hvorfor man har gjort det på den måten må man ha tilgang til en konstruksjonstegning for å kunne finne ut. Med lettbetongdekke skal man ikke trenge en betongbjelke og pilarer som står i den retningen ut fra bæreevnesynspunkt. Men man skjærer ikke bort en betongpilar uten videre. Kan det finnes noe i etasjen over som motiverer arrangementet? Kommunen bør ha en konstruksjonstegning selv om den kanskje ikke er digitalisert.
Den er ikke bærende for overetasjen men stabiliserende for ytterveggen. De to tegningene med den veggen viser to ulike plasseringer.
Jeg er ikke byggkonstruktør så bra om noen med den kompetansen svarer her også.
Jeg gjetter på det samme. Den holder imot slik at jordmassene ikke skal presse inn den lange bakre ytterveggen som er helt under jord.
Tror dere at man kunne flyttet den bærende veggen slik at det i stedet er den som det ser ut som i tegningen er bærende? Det er kanskje 1,5m mellom veggene
Det er veggen mellom wc/dusj og klk som vi vil rive, og det er den som har betongsøyle i seg (tegningen er feil da det ser ut som vegg mellom wc/dusj og bod som er bærende). Vår vurdering nå er altså om man kunne gjøre slik at veggen mellom wc/dusj og bod er bærende i stedet (altså som det ser ut på tegningen). Men du tror ikke det er mulig?
Vi var nede og tittet igjen nå, og det som var interessant var at søylen nærmest ytterveggen hadde et hulrom mellom seg og sponplaten som løp langs med ytterveggen.
Akkurat, så det er feil i tegningen. Men om mulig, ville jeg ha det som i tegningen, siden vi skal slå sammen wc/dusj og garderobe til et stort bad, men akkurat nå står det altså 4 betongpilarer midt i.
Om det ikke er betong i veggen mellom WC/dusj og bod, kan dere ikke utvide badet mot boden? Uten konstruksjonstegning bør dere ikke røre den andre veggen.
Den garderoben som var der var ganske dårlig, så vi vil helst inkludere den i badet i stedet, for å optimalisere planløsningen.
Jeg var nå nede og snakket med baderomsrenovatørene og de synes at det er veldig rart at hele denne betongklumpen ikke ser ut til å ha kontakt med noe annet. Den har ikke kontakt med det ovenfor, så den er jo ikke bærende oppover. Og den har heller ikke kontakt med ytterveggen. Man kan dra med en linjal bak den innerste søylen. Og bak der ser det ut til å ligge en vanlig 45-regel.
Kan det være så de har bygget feil? Eller at de tenkte å bygge på en annen måte fra starten, så de satte opp denne veggen men så bestemte seg for å gjøre på en annen måte?
Er veggen virkelig bærende om den verken har kontakt med yttervegg eller tak?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.