sitter nå og venter på at en snekker skal komme hit.

Han skal se på en jobb som jeg vil ha utført.

jeg vil rive en bærende vegg i soverommet på andre etasje, totalt er veggen 7500mm og jeg vil fjerne ca 1800mm. og da vil jeg åpne opp til kaldloftet.

men lest litt å sett at man må kontakte kommunen for å rive en bærende vegg. men hvem skal beregne bjelken for all tyngden? er det snekkers jobb eller noen andre?

Snekker kan det (nesten) garantert ikke.
Spør bjelkeleverandøren.

S
Som du sier så kreves byggemelding. Jeg fjernet selv 4m vegg og regnet selv da jeg er ingeniør av yrke. Min egen beregning ble ikke godtatt, da det kreves en fagmann (ellers kan jo også en dagmamma regne som han beskrev det). Kontaktet en bygningsingeniør som snekkeren min kjente til. Det var 1mm forskjell i nedbøyning mot min beregning, kostet ca 500kr og kommunemannen ble fornøyd. Bygningsingeniøren hadde et program der riktige vindlaster ble lagt inn, jeg generaliserte med 250kg/m2 i et mellombjelkelag og det skilte som sagt bare 1mm nedbøyning på 4m bjelke. Snekkeren sa at mange ignorerte byggemelding ved små åpninger dog, f.eks. skruvlimte doble 225mm stendere av konstruksjonsvirke.

• Liker
berne88
  • Laddar…
Sippan7 skrev:
Som du sier så kreves byggemelding. Jeg fjernet selv 4m vegg og regnet selv da jeg er ingeniør til yrke. Min egen beregning ble ikke godtatt da det kreves en fagmann (ellers kan jo også en dagmamma regne som han beskrev det).
Kontaktet en bygningsingeniør som snekkeren min kjente til. Det skilte 1mm i nedbøyning mot min beregning, kostet ca 500kr og kommunens mann ble fornøyd. Bygningsingeniøren hadde et program der riktig vindlaster ble lagt inn, jeg generaliserte med 250kg/m2 i et mellometasjeskille og det skilte som sagt bare 1mm nedbøyning på 4m bjelke.
Snekkeren sa at mange brydde seg ikke om byggemelding ved små åpninger dog, f.eks. skrulimede doble 225mm bjelker av konstruksjonsvirke.
Okei da er det bare å finne en bygningsingeniør, la ham regne.... Få det på papir, gi det til snekkeren så får han montere det.

For det er ikke noe kommunen har folk til?

Tror ikke at kommunen hjelper deg.

Men min kommune pleier å godkjenne beregninger gjort i gratisprogrammet på denne siden. http://www.byggbeskrivningar.se/

Gjort et forsøk, vet ikke om jeg gjort helt rett

Nettside for dimensjonering med valg av konstruksjonsvirke og limtrebjelke, viser utnyttelsesgrad og deformasjon. Flik 5 av beregningsprosessen vises.

Skjermbilde av byggverkøy-app som viser design for innvendig veggåpning i toetasjes hus med målinger og materialvalg.

For det er en vegg på ovenpå og ikke på første plan

..v

Sist redigert:
Det er ikke helt sikkert at den der veggen overhodet er bærende. Det kommer an på hvordan dine takstoler er konstruert. Kommer jo også an på hva som finnes på loftet.

Du har beregnet en bjelke som skal bære opp et mellomgulv.
I ditt første innlegg skriver du at veggen er på overetasjen.

Jeg tror ikke du har gjort rett i din beregning.

Har du overetasje uten skråtak?
Hvilken type takstoler har du?

hempularen skrev:
Det er ikke helt sikkert at den der veggen overhodet er bærende. Det kommer an på hvordan dine takstoler er konstruert. Kommer jo også an på hva som finnes på loftet.
På loftet finnes det bare sagflis, som ligger mellom takstolene.

Veggen er spontet plank som står rett opp. Deretter ligger det en tværgående som. Det er det man kan se.

Jeg antar at den er bærende da den er tykkere tegnet på tegningen.

larsbj skrev:
Har du overetasje uten skråtak?
Hvilken type takstoler har du?
Det er ikke skråtak i soverommet, men rommet ved siden av har litt skråtak. Og det er den samme veggen jeg vil åpne opp.

Plantegning viser rom med markert vegg mellom rom og hall, samt balkong. Bygningstegning av et hus, viser fasade mot øst med mål i rødt. En del av veggen er merket for åpning ved balkongen i øverste etasje.

Den veggen jeg vil åpne er på det første bildet, i samme rom som balkongen. Der det står G vil jeg åpne opp den til døren. Som vist på tegningen

Så i rommet under kommer jeg midt i taket. Så der finnes det ikke noe som kan bære opp.

er det ikke noen som har noen god tanke:)

ikke noen som vil si noe bra?

snekkeren har forøvrig, ikke hørt av seg, kanskje er det like bra det........ han ble overrasket. Når jeg sa at man må kontakte kommunen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.