sitter nå og venter på at en snekker skal komme hit.

Han skal se på en jobb som jeg vil ha utført.

jeg vil rive en bærende vegg i soverommet på andre etasje, totalt er veggen 7500mm og jeg vil fjerne ca 1800mm. og da vil jeg åpne opp til kaldloftet.

men lest litt å sett at man må kontakte kommunen for å rive en bærende vegg. men hvem skal beregne bjelken for all tyngden? er det snekkers jobb eller noen andre?

Snekker kan det (nesten) garantert ikke.
Spør bjelkeleverandøren.

S
Som du sier så kreves byggemelding. Jeg fjernet selv 4m vegg og regnet selv da jeg er ingeniør av yrke. Min egen beregning ble ikke godtatt, da det kreves en fagmann (ellers kan jo også en dagmamma regne som han beskrev det). Kontaktet en bygningsingeniør som snekkeren min kjente til. Det var 1mm forskjell i nedbøyning mot min beregning, kostet ca 500kr og kommunemannen ble fornøyd. Bygningsingeniøren hadde et program der riktige vindlaster ble lagt inn, jeg generaliserte med 250kg/m2 i et mellombjelkelag og det skilte som sagt bare 1mm nedbøyning på 4m bjelke. Snekkeren sa at mange ignorerte byggemelding ved små åpninger dog, f.eks. skruvlimte doble 225mm stendere av konstruksjonsvirke.

• Liker
berne88
  • Laddar…
Sippan7 skrev:
Som du sier så kreves byggemelding. Jeg fjernet selv 4m vegg og regnet selv da jeg er ingeniør til yrke. Min egen beregning ble ikke godtatt da det kreves en fagmann (ellers kan jo også en dagmamma regne som han beskrev det).
Kontaktet en bygningsingeniør som snekkeren min kjente til. Det skilte 1mm i nedbøyning mot min beregning, kostet ca 500kr og kommunens mann ble fornøyd. Bygningsingeniøren hadde et program der riktig vindlaster ble lagt inn, jeg generaliserte med 250kg/m2 i et mellometasjeskille og det skilte som sagt bare 1mm nedbøyning på 4m bjelke.
Snekkeren sa at mange brydde seg ikke om byggemelding ved små åpninger dog, f.eks. skrulimede doble 225mm bjelker av konstruksjonsvirke.