Hei var hjemme hos en venn som nettopp har kjøpt et hus der garasje delen har hatt vannskade.
Da jeg kikket litt på reparasjonene som byggefirmaet hadde gjort og de hadde ikke utbedret veggene.
Da jeg dro bort isolasjonen så jeg at på utsiden av regelverket (ytterveggen) så satt det kryssfinerplater som var litt svarte. Jeg sa til vennen min at det ikke var optimalt siden han hadde tenkt å bygge et rom i den ene delen av garasjen og tenkte å ha ca 25 grader i det rommet. Jeg sa at kondensen som blir inni veggen ikke kan komme seg ut. Vennen sa at det var et Myrshus og de bygger etter normer så det er korrekt bygget. Så mitt spørsmål til dere som vet bedre enn meg på hobby nivå, er det korrekt å bygge sånn?? Jeg tror at risikoen er stor for at det kommer til å bli mugg inni veggen. Har en gjennomskjæringsbilde av veggen. Ser fram til en sunn diskusjon i denne tråden.
 
  • Tverrsnitt av vegg med lag av isolasjon, plywood, OSB-gipsplater, byggplast/luftbarriere og strukturelle reglar, fra en garasjebygging.
I og med at det finnes en dampsperre så vil ikke noe fuktighet fra innsiden komme ut i veggen.
Dampsperren gjør også at ingen mugg kommer inn i boligen selv om det finnes i veggen.
Alt under forutsetning av at dampsperren er velgjort og tett overalt.

Veggen vil tørke ut med tiden, hvis den ikke er uttørket før de smekker den sammen, noe den definitivt bør være. De kan også ha påført f.eks. Boracol i stedet for å bytte alt muggangrepet.
 
  • Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.