Skal støpe en plate på platen (lastebilgarasje skal delvis bli stort bad og vaskerom) og har pigget opp renner og lagt ned nye avløp. Det gamle gulvet hadde et kraftig fall og derfor har jeg jevnet det ut med en tynn lecagjutning samt et 2-4 cm sandsjikt på sine steder. Se http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/116687-gjuta-platta-pa-plattan.html

Jeg jevnet av underlaget slik at det differ på ca +- 1-2 cm på sine steder og deretter har jeg lagt 10 cm celleplast s80 ovenpå det. De hulrommene som fantes rundt avløp mm har jeg fylt med fugeskum. Nå når jeg skal legge det øvre sjiktet celleplast (10 cm s100) så blir jeg litt nervøs og funderer på om det litt ujevne underlaget kan gjøre slik at det blir "bom" under platen som blir 10-11 cm tykk. Hva tror dere, vil plattens tyngde løse "problemet"?

Føler at jeg trenger flere kloke råd raskt, derfor startet jeg en ny tråd om emnet fordi de fleste ikke orker å lese gjennom den andre :)

Slik ser det ut for øyeblikket

• Et rom med isolasjonsplater lagt på gulvet, klart for installasjon av gulvvarmeslanger før støping av betong til framtidig vaskerom og badstue.
Du får vel armere så er det jo ikke noe problem.

Borr hull i veggene rundt om og slå inn kortere biter av armeringsjern (20-30 cm). Så legger du stenger i et rutenett, legg alt på avstandsklosser så armeringen havner midt i platen. Najje i dine korte biter fra veggene.

Skal du ha gulvvarme så kan du jo najje fast slangen i armeringen også før du støper.

B
tror ikke du kommer til å ha noe "bom". fint nedlagt arbeid
armering i vegger kan du med en meter imellom sirkus.

Takk for svar. Jeg vil selvfølgelig armere samt støpe inn gulvvarmeslange, men derimot hadde jeg tenkt å støpe platen som en flytende konstruksjon med kantisolering. Er det bedre å gjøre som dere sier og sammenføye den med kjellerveggene?

Ingen som vet? Tenkte legge på andre laget samt armere i løpet av dagen.

Kantelement er bra hvis du har flere uisolerte gulv i rom ved siden av. Dette fordi ellers vil gulvvarmen din skape en forsterket effekt av kapillærkreftene på disse gulvene. Dvs. du vil få en økt fuktvandring opp gjennom disse gulvene når du kjører varme i det isolerte rommet.

Men, er øvrige gulv også isolerte, så er det ingen grunn til kantelement, da armerer du inn i veggene.

Du kan velge å armere inn i en vegg kun også hvis forutsetningene gjør det til det beste alternativet, og så isolerer du mot øvrige vegger.

B
du trenger ikke å støpe mot veggen med isolasjon. bare støp tett mot veggen.
vær nøye når du skal støpe, sett ut høyder på veggene rundt om.
tenk også på at det blir vanskelig å lage fall til sluker. det ordner du eventuelt med sparkel

Tror jeg kjører med kantisolering rundt om. Takk for all hjelp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.