janwide
Har en villa med hel kjeller bygget 1960. Vi har vannbåren varme, men jeg vet ikke om rørene er støpt inn i gulvet/kjellertaket. Skal sette opp litt skinner i taket i kjelleren og lurer på om jeg risikerer å bore hull i rørene hvis de er støpt inn i taket. Kjelleren er altså murt med lettbetongblokker og kjellertaket er støpt. Så derfor har jeg to spørsmål om dette.
1) Pleide man å støpe inn varmerørene i betongen på sekstitallet, eller ligger de i gulvbjelkelaget over betongen?
2) Hvis rørene er støpt inn. Hvor dypt tør jeg bore uten å risikere å punktere dem?

Mulighet til å låne varmekamera så kanskje du kan se hvor de er forlagt?

• Liker
janwide
  • Laddar…
De pleier ikke å være inngylt, men man vet aldri.

• Liker
janwide
  • Laddar…
L
Tydeligvis så synes ingen rør i kjellertaket og det er betong, du kan se om rørene fra pannen går inn i taket. Normalt følger de yttervegg, kanskje 10 cm ut ikke her og der. -
Da går nok avløpene rett gjennom hvelvet ned i kjelleren
Hvor i taket skal du sette skinnene, i hvelvet finnes også el-rør som ligger ca 10 cm fra underkant mellom lampen i taket og frem til strømbryteren, den rakeste veien, diagonalt.

• Liker
janwide
  • Laddar…
janwide
Varmepannen sitter midt i huset. Rørene til varmt og kaldt vann går opp ved siden av avløpsstammen, så de er jeg ikke bekymret for. Rørene for varmesystemet går rett opp i taket midt i huset ved siden av pannen. Det må altså gå rett over taket for å komme ut til områdene der radiatorene sitter.
Strømkablene er jo neste problem. Boret i en slik for mange år siden da jeg satte opp en krok til en lampe! Det røret satt ikke mer enn et par centimeter inn i betongen. I den delen av kjelleren der jeg nå tenkte å bore, sitter det imidlertid bare en taklampe, og jeg vet hvilken boks den går til. Så det skal nok løse seg.
Det er verre med varmerørene med andre ord.

Lei eller lån et varmekamera. Det er den eneste måten å være noenlunde sikker på å ikke bore i et varmerør. På den annen side er det vel gulvvarmerør for overetasjen og ikke takvarme, så de burde ligge i øvre del av støpingen. Men uten kamera kan man ikke være sikker. Har selv boret i takvarmerør en gang. Skulle ønske kunden hadde fortalt at de hadde vannbåren takvarme før det begynte å renne svart pannevatn:cry:. Det er ikke en veldig vanlig løsning, og det var første gang jeg hørte om det:mad:

janwide
Ljus Ljus skrev:
Lei eller lån et varmekamera. Det er den eneste måten å være noenlunde sikker på å ikke bore i et varmerør. På den annen side er det vel gulvvarmerør for overetasjen og ikke takvarme, så de burde ligge i øvre del av støpen. Men uten kamera kan man ikke være sikker. Har selv boret i takvarmerør en gang. Hadde ønsket at kunden hadde fortalt at de hadde vannbåren takvarme før det begynte å renne svart primærvann:cry:.
Det er ikke en veldig vanlig løsning, og det var første gangen jeg hørte om det:mad:
Takk for tips og synspunkter. Jeg har vannbåren varme med element, ikke gulvvarme. Varmekamera virker sikrest, men dyrt å leie. Samtidig er det jo ikke gratis å reparere ødelagte rør!

Det finnes jo bra varmekameraer som tilbehør til mobiltelefonen, koster en del men ikke ruinerende.

Sorry da misforstod jeg og svamlet løs om å injisere gulvvarmerør:oops:
Men det positive er at sjansene for å bore i varmerør har blitt radikalt redusert.
Jeg mener å huske at flir one eller noe lignende navn er et telefonutstyr. Kanskje ikke så kostbart?

Edit
Nummer to på mobiltilbehør.

janwide
Ljus Ljus skrev:
Beklager, da misforsto jeg og svamlet i vei om å støpe inn gulvvarmerør:oops: Men det positive er at oddsen for å treffe et varmerør med bor er redusert radikalt. Jeg mener at flir one eller noe lignende navn er et telefontilbehør. Kanskje ikke så kostbart?

Edit
Nummer to på mobiltillbehør.
Off topic så var jo takvarme en strålende innovasjon når det skjedde :)

Jo jeg gikk på en barnehage på sent 60-tall med takvarme. Det var barnesikkert og bra. Ingen radiatorer å brenne seg på eller skarpe kanter. Ulempen var at personalet mer eller mindre segnet om av varmestråling i hodehøyde mens vi barn frøs på gulvnivå om vinteren:crysmile:

• Liker
janwide
  • Laddar…
I vårt hus er vannrørene støpt inn i taket i kjelleren. Så ikke ta sjanser.

• Liker
janwide
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.