Hei,
Tenkte å bygge et drivhus med noen gamle vinduer jeg har. Hadde planlagt å ha en bjelke 95x95 på pilarer som jeg deretter monterer vinduene direkte mot. Har fått tak i ganske store gamle glasskassetter med dobbeltglass på 1400x2000 så de er ganske massive.
Fungerer det fint å ha en bjelke på 95x95 eller er risikoen for at de slår seg og knekker glassene høyere enn om jeg tar to stk 45x90 og drar dem sammen? Pilarene sitter med litt over 1,5m avstand så de burde hjelpe til med å hindre at de vrir seg for mye, tenker jeg. Hva tror dere?
Tenkte å bygge et drivhus med noen gamle vinduer jeg har. Hadde planlagt å ha en bjelke 95x95 på pilarer som jeg deretter monterer vinduene direkte mot. Har fått tak i ganske store gamle glasskassetter med dobbeltglass på 1400x2000 så de er ganske massive.
Fungerer det fint å ha en bjelke på 95x95 eller er risikoen for at de slår seg og knekker glassene høyere enn om jeg tar to stk 45x90 og drar dem sammen? Pilarene sitter med litt over 1,5m avstand så de burde hjelpe til med å hindre at de vrir seg for mye, tenker jeg. Hva tror dere?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Kan du ikke bruke limtre i stedet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
To skrulimte 45x95 på høykant blir noe stivere enn en 95x95, men med den korte spennvidden på 1,5 meter fungerer begge alternativene. Bruk styrkeklassifisert trevirke, helst C 24.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
De fleste trelastforhandlere kan bestille fra Martinssons. De har 90x90 trykket limtre, GL28-klassifisert. Har selv laget altangjerdepåler med deres trykte 115x115 og malt disse.
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
Sist redigert:
Ventet du noe før du malte de impregnerte limtrestolpene, eller malte du direkte uten å la det tørke? Hvordan har det holdt seg? Hvilken type maling brukte du?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
De var ganske fine og tørre da jeg kjøpte dem, så kanskje 2-3 måneder etter ble de malt. Industrilakkgrunnfarge/Bettgrund først og deretter Flügger Primolin oljebasert naftaløs maling. Hos pappa har det holdt i over 20 år uten problemer.
Nevnte limtrebjelker finnes på Bauhaus for øvrig.
Nevnte limtrebjelker finnes på Bauhaus for øvrig.
Sist redigert:
Klikk her for å svare