Jeg vil, på en eller annen måte, feste en ringbolt eller øyeskrue i enden på et metallrør. Jeg lurer på hvordan man enklest gjør dette? Konstruksjonen må tåle litt drag i rørets lengderetning, så noe som skaper friksjon mot innsiden, tenker jeg er å foretrekke. Rørets innerdiameter er 15,2mm
eller
inn her:
Løsninger jeg har vurdert:
Ekspander som griper tak mot innsiden av røret. Enkel løsning, men jeg finner ingen som selger, kanskje jeg søker på feil begrep?
Epoksy. Vet ikke hvor sterke dragkrefter det tåler, men jeg tenker det burde gå.
Sveise fast en skive med mutter på baksiden (kanskje enklest, men har ikke sveiseapparat).
Takk for innspill og også tips om hvor en eventuell ekspander selges (gjerne online).
Du skulle også kunne lage hull i ringbolten og tilsvarende i røret, deretter slå en sprint gjennom.
Sant, hadde jeg ikke tenkt på. Blir bra dragstyrke iallfall. Nå vil jeg gjerne at bolten er fiksert slik at den ikke kan bevege seg, går riktignok an å få til så lenge diameteren på bolten matcher innerdiameteren på røret. Eneste minus er at sprinten stikker ut fra røret og da det er noe man skal kunne gripe kan det tenkes at det forstyrrer, men bra oppslag. Takk.
Hvordan skal den brukes? Har du tilgang til andre enden? Det går jo an å kjøre en gjenget stang gjennom og sette mutter på den ene siden og øye med hunn på den andre.
Hvordan skal den brukes? Har du tilgang til den andre enden? Man kan jo kjøre en gjenget stang gjennom og sette mutter på den ene siden og en øye med hun på den andre.
Liker tanken, men hele anordningen er som et teleskopsskaft, d.v.s lengden på hele stangen er ikke fast, men variabel. Bra løsning ellers.
Har tilgang til begge ender (det skal være ringbolter i begge) men variabel lengde som sagt.
Stjernemutter til sykkel burde fungere bra. Avhengig av dimensjon på rør og gjenger.
[lenke]
Hvordan fungerer den rent mekanisk? Man trykker inn delen med vinger i røret og så spenner vingene mot innsiden av røret når man gjenger i bolten? Smidig løsning ellers. Tror du det holder for mye kraft, si henge 20kg fra ringen i rørets lengderetning?
Sveise...
Hvis det ikke finnes noen i vennekretsen som har en Mig- eller Tig-sveiser, så har de fleste eldre/mindre bil(verksteder) en sveiser.
Tar maks ett minutt å fikse.
Sveise...
Om det ikke finnes noen i bekjentskapskretsen som har en Mig eller Tig sveiser så har de fleste eldre/mindre bil(verksteder) en sveiser.
Tar maks ett minutt å fikse.
Heheh jo akkurat. det er jo uten tvil den enkleste.. kanskje plutselig fått en god grunn til å skaffe en sveiser
Hvordan fungerer den rent mekanisk? Man trykker inn delen med vinger i røret og så stritter vingene mot innsiden røret når man gjenget i bolten? Smidig løsning ellers. Tror du det holder for mye kraft si henge 20kg fra ringen i rørets lengderetning?
Vet faktisk ikke hvor mye trekkraft en slik klarer. Men 20kg føles spontant ikke som et problem. Jeg hadde dog sett om ingen kan sveise i en skive med mutter. Hvor i landet finnes du?