nzsc nzsc skrev:
Hei!

Jeg er ny medlem på forumet, og etter å ha hørt rundt, lest, googlet, osv. føler jeg at jeg må stille mitt første spørsmål og dermed min første post i håp om å få noen form for veiledning og hjelp.

Jeg bor i en borettslagleilighet i en fleretasjes bygning fra 1958. Etasje 3 av totalt 4. Konstruksjonsmessig er hele bygget bestående av betong, gulv, tak, yttervegger, innervegger, osv. Fullstendige konstruksjonstegninger for hele bygget har jeg fått tilgjengelig gratis fra kommunen.

Jeg står foran en totalrenovering av denne leiligheten. For å få inn mer lys og for å gjøre boligen til en såkalt åpen planløsning, vil jeg fjerne en bærende vegg mellom kjøkkenet og stuen. Den totale lengden er ganske nøyaktig 4 meter og 150 millimeter tykk. Se vedlagt plantegning, der svarte vegger er leilighetens bærende ytre og indre vegger, og der den rødmerkede veggen er den som skal rives.

Jeg har vært i kontakt med bygningsavdelingen i kommunen der jeg fikk vite at det kreves en byggemelding for denne tiltaket. Siden kommunen ønsker å vite hvordan jeg hadde tenkt å løse avveksling av veggen og dermed opprettholde bæreevne i bygget under og etter inngrepet, er jeg på jakt etter en konstruktør som skal beregne avvekslingen og gi meg en K-tegning som kommunen krever.

På grunn av dette har jeg støtt på to problemer. Jeg er på jakt etter en konstruktør, noe som virker å være nesten umulig å finne. Men når jeg først har funnet en, virker det som prisene varierer voldsomt, og da mener jeg bokstavelig voldsomt! Jeg trenger altså å finne en konstruktør som har rimelig prisnivå for sin jobb.

Kommunen nekter å hjelpe til med forslag på konstruktører siden de skal være "upartiske".

En konstruktør jeg har vært i kontakt med holder ikke på med enklere arbeider som denne refererer til, men fokuserer mer på større arbeider slik som nybygg av fleretasjes hus og annet. Men ifølge ham bør prisen for dette ligge mellom 2000-3000 kr.

En annen konstruktør, spesialisert i konstruksjonsteknikk og ansatt ved Lunds Tekniska Högskola, har beregnet tidsbruken til omtrent 6 timer og at han derfor kan tenke seg å gi meg alt som trengs for 7000 kr.

En av konstruktørene ansatt ved Sweco har beregnet at det kan dreie seg om en kostnad på 10000-18000 kr.

Men i dag fikk jeg mildt sagt et lite sjokk etter at jeg kontaktet en konstruktør som driver en enkeltmannsforetak på egen hånd. Ifølge denne ville han ha 31250 kr for beregning av avveksling og fullstendige K-tegninger. Til dette la han frem at han også kunne være kontrollansvarlig for prosjektet med et tillegg på 18750 kr. Således totalt 50000 kr. WTF!?

Jeg forstår at ingen har nøyaktig de samme prisene og at det finnes ulike prisnivåer, men at det kan variere så drastisk hadde jeg ingen anelse om og har veldig vanskelig for å forstå.

Etter mye googling og leting på forumet har jeg også lagt merke til at det har vært medlemmer som har gjort nøyaktig samme inngrep, nemlig revet en bærende vegg på 4 meter og betalt 2000-4000 kr for en konstruktør som har beregnet avveksling og gitt dem K-tegning. Medlemmer som har bygget et helt nytt hus fra grunnen har betalt for komplette konstruksjonstegninger rundt 15000 kr.

Hva mener dere er et rimelig prisnivå? Fremfor alt, hvor finner jeg en dyktig konstruktør med fornuftig prisnivå i Malmöregionen? Kom gjerne med deres forslag, synspunkter, meninger, osv. Jeg åpner opp for en diskusjon, og ville gjerne høre fra dere som har erfaring fra dette eller lignende prosjekter.

Beklager for et langt innlegg. Det er mitt første som sagt, og på grunn av min grundighet ville jeg beskrive saken så utførlig som mulig slik at dere får et så detaljert helhetsbilde.

Hilsener
nzsc
Hei!
Vi er også på jakt etter konstruktør i Malmö-området. Vil du tipse om det firmaet du engasjerte?

Takk!

nzsc
S sayato skrev:
Hei!
Vi er også på jakt etter konstruktør i Malmö-området. Vil du tipse om det firmaet som du ansatte?

Takk!
Sjekk innboksen!

Hei!
jeg leter også etter en konstruktør av samme grunn, vil du være snill og dele med deg av firmaet som du hyret?
takk på forhånd :-)
/aurelia

Hei
Også vi er på jakt etter en konstruktør, så om du har tid til å hjelpe flere med tips, ville vi vært takknemlige.
Mvh
Anders

OXYD
Bor i deres trakter. Send gjerne over kontaktinfo.

• Liker
hoff_80
  • Laddar…
nzsc
A aureliavallier skrev:
Hei!
jeg leter også etter en konstruktør av samme grunn, vil du være snill og dele med deg av selskapet som du hyret?
takk på forhånd :)
/aurelia
Vennligst se innboks!

nzsc
F Franquin skrev:
Hei
Også vi er på jakt etter en konstruktør, så hvis du har tid til å hjelpe flere med tips ville vi være takknemlige.
Mvh
Anders
Vennligst sjekk innboksen!

• Liker
P4LLADIN
  • Laddar…
Hei takk for ditt innlegg, kjempebra info! Hva ble den totale kostnaden? Bygglov, tegninger, konstruktør, utført arbeid og alt hva det innebar? takk på forhånd

• Liker
P4LLADIN
  • Laddar…
nzsc
A andygus skrev:
Hei takk for ditt innlegg, kjempebra info! Hva landet den totale kostnaden på? Byggesøknad, tegninger, konstruktør, utført arbeid og alt hva det innebar? takk på forhånd
Se innboks!

nzsc
Takket være at @Bernieberg tipset meg om konstruktør, har jeg realisert prosjektet mitt, og jeg angrer ikke et sekund. Det ble fantastisk til slutt! I sin tur har jeg sikkert hjulpet et titalls andre personer som har vært i samme situasjon som meg, på jakt etter konstruktør.

Det hadde vært hyggelig å høre i tråden om andres opplevelser, hvordan det har gått etter mitt tips, osv. Har dere realisert det tiltenkte prosjektet? Ble dere fornøyde? Hvilke priser ble det? Hvordan var opplevelsen, m.m.? :)

• Liker
LiseJ og 6 andre
  • Laddar…
Tar gjerne kontaktopplysninger også, sitter i samme situasjon

nzsc nzsc skrev:
Se inkorg!
Jeg tar gjerne også del av dette, dvs. hvilken konstruktør, totale kostnaden, tidsforbruk osv. :)

Befinner meg i Stockholmsregionen og vurderer å bygge om fra 2a til 3a. Har en bærende vegg mellom kjøkken og stue (se vedlagte tegning, der kjøkken er "øverst" i tegningen). Hus fra tidlig 1900-tall, etasje 3/5. Jeg tenker dog ikke å rive veggen helt, men snarere åpne den opp på to steder (størrelsesmessig ville hullene bli som for en dør ved det ene stedet og litt større ved det andre stedet).

Hvis folk har tips mottas det gjerne med alt ifra konstruktører i Stockholmsregionen til praktiske detaljer!

nzsc nzsc skrev:
En oppdatering til lesere som allerede befinner seg eller muligens vil befinne seg i lignende situasjon:

Selvfølgelig varierer prisene, enten det gjelder varer eller tjenester. Derimot ser man på prisspredningen. En vare koster forskjellig fra butikk til butikk. Likeledes en tjeneste. Hvorfor det er slik skyldes selvsagt flere faktorer. (Tenker ikke gå inn på den økonomiske delen)

Derimot vil jeg si at jeg i min jakt på en konstruktør har støtt på følgende som privatperson:

- store konsernselskaper, som Sweco, WSP, m.fl. tar seg ikke an oppdrag av en enklere art.
- større selskaper med flere konstruktører arbeider ikke mot privatpersoner.
- mindre selskaper med 1-2 konstruktører er derfor riktig forum å henvende seg til ved enklere oppdrag som privatperson.

Etter å ha fått en oppfatning om hva prisen bør være for at en konstruktør skal beregne avveksling for en bærende vegg som jeg har som hensikt å fjerne i sin helhet har jeg fått ulike prisopplysninger. Merk at dette gjelder mitt tilfelle og alle faktorer påvirker prisen naturligvis. Først og fremst er det antall arbeidstimer og timepris som til slutt påvirker den endelige prisen. Andre faktorer kan være tilgjengelig underlag, materiale, erfaring, type metode m.m.

Fra et velkjent mellomstort selskap med 7-10 aktive konstruktører fikk jeg to forskjellige priser selv om de er kolleger til hverandre og aktive ved samme selskap. Forskjellen er at den ene er uerfaren, mens den andre er betydelig mer erfaren. Konstruktør vs. Saksbehandlende konstruktør. 7500 kr inkl. mva, tidsbruk 8 timer. vs. 9000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent, men sannsynligvis den samme. Bør selvsagt være mindre siden han er mer erfaren.

Fra et annet enkeltpersonsforetak fikk jeg tilbud på 4000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent.

Fra et tredje enkeltpersonsforetak fikk jeg tilbud på 7000 kr inkl. mva, tidsbruk 6 timer.

Fra et fjerde enkeltpersonsforetak fikk jeg tilbud på 5625 kr inkl. mva, tidsbruk 5 timer.

Som dere ser varierer naturligvis både priser og tidsbruk. Derfor varierer også timepriser. Man kan altså konstatere at ut ifra dette, samt innlegg som andre har gjort med lignende tiltak, lander prisen rundt 5000-6000 kr inkl. mva.

Dette skiller seg sterkt fra de 31250 kr inkl. mva som jeg har fått i tilbud av en åpenbart useriøs aktør på markedet, og det var nettopp dette som fikk meg til å starte tråden. Det er et enkeltpersonsforetak og enkeltmannsforetak skal det også nevnes. Personen det gjelder er riktignok kompetent, men lååångt fra erfaren som den jeg har engasjert.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg også har støtt på forskjellige innlegg der enkelte andre har opplevd de samme astronomiske prisopplysninger for lignende jobber.

Mitt tips til privatpersoner som står overfor lignende prosjekter er å:
- ta kontakt med mindre selskaper eller enkeltpersonsforetak
- krev prisopplysninger allerede ved første kontakt
- ta kontakt med flere, gjerne 5-10 stykker

...og sist men absolutt ikke minst...

For guds skyld, få hjelp av en konstruktør så snart det gjelder bærende deler!!! Kostnaden som dette innebærer er kaffepenger i forhold til hva hele prosjektet koster, MEN fremfor alt hva det vil kunne koste OM noe skulle gå galt! Don't take your chances :thinking:

STOR ELOGE OG HJERTELIG TAKK TIL @Bernieberg FOR TIPSEN!
Jeg hadde vært takknemlig om jeg kunne få kontakter til konstruktør, har også problemer med å finne.

M markspark1989 skrev:
Jeg vil gjerne også ta del i dette, dvs. hvilken konstruktør, totalkostnad, tidsforbruk osv. :)

Befinner meg i Stockholmsregionen og vurderer å bygge om fra 2a til 3a. Har en bærende vegg mellom kjøkken og stue (se vedlagte tegning, der kjøkken er "øverst" i tegningen). Hus fra tidlig 1900-tall, etasje 3/5. Jeg tenker dog ikke å rive veggen helt, men snarere åpne den opp på to steder (størrelsesmessig ville hullene bli som for en dør på det ene stedet og litt større på det andre stedet).

Hvis folk har tips mottas de gjerne med alt fra konstruktører i Stockholmsregionen til praktiske detaljer!
Sendt tips på den konstruktør i nordre Sthlm jeg brukte i PM

• Liker
melanger
  • Laddar…
Hei,
Sitter i samme problematikk som deg en gang i tiden. Undrer om du kan formidle kontaktopplysninger videre til oss. Du virker å være veldig fornøyd med det utførte arbeidet. Takk på forhånd! Katarina

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.