77.057 lest ·
123 svar
77k lest
123 svar
Rimelig pris for å beregne avveksling for en bærende vegg
Jeg vet ikke om det er et seriøst eller useriøst selskap. Kjenner dem ikke. Men prislisten på deres nettside virker noenlunde rimelige vil jeg si.A AnteL skrev:
Jeg trengte for eksempel ikke undersøke om veggen i mitt tilfelle var bærende eller ikke. Klarte det veldig bra på egen hånd takket være tegninger som jeg fikk fra bygningsetaten i min kommune.
Konstruksjonstegning for avløp betalte jeg ca 5500kr inkl. mva. (6 arbeidstimer). Les mine tidligere innlegg.
Se innboksen din! Jeg sender info om hvem jeg brukte. Deretter må du naturligvis selv vurdere om du skal gå videre med den konstruktøren jeg brukte eller om du skal gi oppdraget til noen andre.
Hei, er det mulighet for navnet på konstruktøren du brukte? Takk på forhånd.nzsc skrev:
Jeg vet ikke hvorvidt det er et seriøst eller useriøst firma. Kjenner ikke til dem dog. Men prislisten på dens nettside virker noenlunde rimelige skulle jeg uansett ville påstå.
Jeg trengte for eksempel ikke å undersøke hvorvidt veggen i mitt tilfelle var bærende eller ei. Klarte det veldig bra på egen hånd takket være tegninger som jeg hadde bedt om fra bygningsetaten i min kommune.
Konstruksjonstegning for avveksling betalte jeg ca 5500kr inkl. moms. (6 arbeidstimer). Les mine tidligere innlegg.
Se din innboks! Jeg sender info om hvem jeg engasjerte. Deretter får du naturligvis selv vurdere om du skal gå videre med den konstruktøren jeg engasjerte eller om du skal overlate oppdraget til noen andre.
Jeg er veldig nysgjerrig på hvilken konstruktør du brukte til slutt og om du kan tipse? Jeg har en byggkonstruktør som skal hjelpe meg (sier han), men det drar ut på tiden gang på gang. Stor takk på forhånd!nzsc skrev:
En oppdatering til lesere som allerede befinner seg eller muligens vil befinne seg i lignende situasjon:
Naturligvis skiller prisene seg, uansett om det gjelder varer eller tjenester. Derimot ser man på prisspredningen. En vare koster forskjellig fra butikk til butikk. Likeså en tjeneste. Hvorfor det er slik avhenger selvfølgelig av flere faktorer. (Tenker ikke å gå inn på den økonomiske delen)
Derimot vil jeg si at jeg i min jakt på en konstruktør har støtt på følgende som privatperson:
- store konsernselskaper, som Sweco, WSP, m.fl. tar ikke oppdrag av enklere art.
- større selskaper med flere konstruktører jobber ikke mot privatpersoner.
- mindre selskaper med 1-2 konstruktører er derfor riktig forum å vende seg til for enklere oppdrag som privatperson.
Etter å ha fått en oppfatning rundt hva prisen bør være for at en konstruktør skal beregne avveksling for en bærende vegg som jeg har til hensikt å fjerne i sin helhet, har jeg fått forskjellige prisoppgaver. Observer at dette gjelder mitt tilfelle og alle faktorer påvirker prisen naturligvis. Fremfor alt er det antall arbeidstimer og timepris som til slutt påvirker den endelige prisen. Andre faktorer kan være tilgjengelig dokumentasjon, materialer, erfaring, type metode, m.m.
Fra et velkjent mellomstort selskap med 7-10 aktive konstruktører fikk jeg to forskjellige priser selv om de er kolleger av hverandre og aktive ved et og samme selskap. Forskjellen er at den ene er uerfaren, mens den andre er betydelig mer erfaren. Konstruktør vs. Saksanvarlig konstruktør. 7500 kr inkl. moms, tidsbruk 8 timer. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsbruk ukjent, men sannsynligvis den samme. Burde naturligvis være mindre ettersom han er mer erfaren.
Fra et annet enmannsfirma fikk jeg tilbud på 4000 kr inkl. moms, tidsbruk ukjent.
Fra et tredje enmannsfirma fikk jeg tilbud på 7000 kr inkl. moms, tidsbruk 6 timer.
Fra et fjerde enmannsfirma fikk jeg tilbud på 5625 kr inkl. moms, tidsbruk 5 timer.
Som dere ser skiller naturligvis både prisene og tidsbruken seg. Derav skiller også timeprisene. Man kan altså konstatere at ut fra dette, samt innlegg som andre har gjort med lignende tiltak, havner prisen omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Dette skiller seg kraftig fra de 31250 kr inkl. moms som jeg har fått i tilbud fra en åpenbart useriøs aktør på markedet, og det var nettopp dette som fikk meg til å starte tråden. Det er et enmannsfirma og enkeltpersonforetak skal også tillegges. Personen i spørsmålet er riktignok autorisert, men lååångt fra erfaren som den jeg har ansatt.
Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg også har støtt på forskjellige innlegg hvor enkelte andre har blitt utsatt for de samme astronomiske prisopplysningene for lignende jobb.
Mitt tips til privatpersoner som står foran lignende prosjekt er å:
- ta kontakt med mindre selskaper eller enmannsfirmaer
- be om prisopplysninger allerede ved første kontakt
- ta kontakt med flere, gjerne 5-10 stk
...og sist men absolutt ikke minst...
For guds skyld, få hjelp av en konstruktør så snart det gjelder bærende deler!!! Kostnaden som dette innebærer er kaffepenger i forhold til hva hele prosjektet koster, MEN fremfor alt hva det kunne koste OM noe skulle gå galt! Don't take your chances
STOR ELOGE OG HJERTELIG TAKK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Jeg har sendt tipset videre til @joek og @Annalouise
Godt at du har vært mer tilstede og kunne formidle kontakten videre til de trengende.Bernieberg skrev:
Jeg har vært litt avskåret fra forumet og har ikke hatt mulighet til å svare alle før nå.
Jøss for en stor interesse det er! Det føles naturligvis godt at jeg kan hjelpe andre, akkurat slik som du hjalp meg en gang i tiden. Det settes pris på både av meg og sikkert mange andre.
Hei! Takk for bra info i tråden! Jeg tar gjerne pm med kontaktinformasjon også!nzsc skrev:
Deilig at du har vært mer til stede og kunnet videreformidle kontakten til de trengende.
Jeg har vært litt off fra forumet og ikke hatt mulighet til å svare alle før nå.
Wow, for en stor interesse det er! Det føles naturligvis godt at jeg kan hjelpe andre, akkurat slik som du hjalp meg en gang i tiden. Det verdsettes både av meg og sikkert mange andre.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Hei,
Tar gjerne kontaktinformasjon også.
Likeledes tips om noen har revet en bærende vegg i trehus. Er litt lettere enn tredje etasje i betonghus.
Hva har dere betalt for arbeidet, KA osv.
Holder på å ta inn anbud nå.
Takk på forhånd
Tar gjerne kontaktinformasjon også.
Likeledes tips om noen har revet en bærende vegg i trehus. Er litt lettere enn tredje etasje i betonghus.
Hva har dere betalt for arbeidet, KA osv.
Holder på å ta inn anbud nå.
Takk på forhånd