Vi har kjøpt et hus fra 70-tallet (1,5 plan på 160 kvm) som vi vil renovere første etasje på før innflytting. Det er nye vinduer, gulv, flytte en vegg, kjøkken og et bad.
Hva kan være en rimelig tid for dette om vi tar inn håndverkere? Trenger å vite når vi skal legge overtakelse på vår nåværende bolig. Online kraft trenger kjøkken og bad så klart ikke være helt ferdig før innflytting. Bad kan vi også gjøre etter innflytting.
Hva kan være en rimelig tid for dette om vi tar inn håndverkere? Trenger å vite når vi skal legge overtakelse på vår nåværende bolig. Online kraft trenger kjøkken og bad så klart ikke være helt ferdig før innflytting. Bad kan vi også gjøre etter innflytting.
Uten tall på overflate med mer på antall vinduer, vegger, rom
Et halvt år
Spøk til side. Dette er omfattende. Det kommer til å ta tid. Og koste penger.
Hva har dere for budsjett? Hva sier håndverkerne?
Jeg hadde en kollega som gjorde et lignende prosjekt og hadde 6 håndverkere inne i fire måneder fordi de ville ha det ferdig før de flyttet inn. De betalte 1,5 million
Et halvt år
Spøk til side. Dette er omfattende. Det kommer til å ta tid. Og koste penger.
Hva har dere for budsjett? Hva sier håndverkerne?
Jeg hadde en kollega som gjorde et lignende prosjekt og hadde 6 håndverkere inne i fire måneder fordi de ville ha det ferdig før de flyttet inn. De betalte 1,5 million
3 måneder eller mer avhengig av masse ting. Går så klart an å gjøre det raskere også men da vil det bli dyrere for degH husradet skrev:Vi har kjøpt et hus fra 70-tallet (1,5 plan på 160 kvm) som vi vil renovere første etasje på før vi flytter inn. Det er nye vinduer, gulv, flytte en vegg, kjøkken og et bad.
Hva kan være en rimelig tid for dette om vi hyrer inn håndverkere? Trenger å vite når vi skal legge overtakelse av vår nåværende bolig.
Rent praktisk trenger kjøkken og bad selvsagt ikke være helt ferdig før innflytting. Bad kan vi også gjøre etter innflytting.
For å tydeliggjøre; det er førsteetasjen vi ønsker å renovere først og fremst. Det dreier seg om 12 normalstore vinduer (både over- og førsteetasje) og en terrassedør.
Det føles så vanskelig å gjøre litt om gangen. Vi skal ha samme gulv i hele førsteetasjen, vegger skal flyttes og rives. Vinduer føles bra å ta først så vi ikke maler vegger og de senere blir ødelagt av vindusbytte - eller tenker jeg feil?
Legger ved to bilder av plantegningen, sannsynligvis ikke i målestokk. Men har markert veggene vi ønsker å fjerne og veggen vi vil bygge opp.
Det føles så vanskelig å gjøre litt om gangen. Vi skal ha samme gulv i hele førsteetasjen, vegger skal flyttes og rives. Vinduer føles bra å ta først så vi ikke maler vegger og de senere blir ødelagt av vindusbytte - eller tenker jeg feil?
Legger ved to bilder av plantegningen, sannsynligvis ikke i målestokk. Men har markert veggene vi ønsker å fjerne og veggen vi vil bygge opp.
Man må se på stedet for å kunne avgjøre. Men regn med ca 3 måneder som jeg skrev.H husradet skrev:For å presisere; det er førsteetasjen vi ønsker å renovere først og fremst. Det dreier seg om 12 normalstore vinduer (både oppe og i førsteetasje) og en altandør.
Det føles så vanskelig å gjøre litt om gangen. Vi skal ha samme gulv i hele førsteetasjen, vegger skal flyttes og rives. Det føles riktig å begynne med vinduene så vi ikke maler vegger og de så blir ødelagt av et vindusbytte - eller tenker jeg feil?
Jeg legger ved to bilder av planløsningen, sannsynligvis ikke i målestokk. Men har markert veggene vi vil fjerne og veggen vi ønsker å bygge opp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.119 innlegg
Så er det jo bra å tenke på at dyktige håndverkere ikke står og venter, men er ofte fullbooket i flere måneder fremover, kanskje minst et halvt år når det gjelder en jobb som det trengs mange ansatte til.
3-4 måneder NÅR de først kan sette i gang. Gode håndverkere er som regel opptatt minst +6 måneder i forveien.
Tiden er svært vanskelig å fastslå! Enten overlater man alt til et firma og da må de angi tiden de trenger, og det ville sikkert være 1,5-4 måneder avhengig av hvor flinke de er til å planlegge.
Om man sørger for å bestille materialer i tide som leveres fortløpende samt har booket inn el og VVS på forhånd, kan man forkorte totaltiden ganske mye.
Om man sørger for å bestille materialer i tide som leveres fortløpende samt har booket inn el og VVS på forhånd, kan man forkorte totaltiden ganske mye.
Har aldri totalrenovert før men hatt håndverkere hjemme for terrassebygging, kjøkken og legging av fliser i gang tidligere. Synes 3-4 måneder høres mye ut. Hvor mange folk tenker du da og hvor lang tid på hver oppgave?S skogstomten skrev:
Klikk her for å svare