Tomture61
Om du sammenligner en tømmerhytte (som puster både luft/fukt) med et hus isolert med mineralull/plast, så vinner det sistnevnte huset kampen om energiprestasjon (kontrollert ventilasjon), men ikke kampen om fukt i luften. Plastikken har for øvrig flere funksjoner i en yttervegg, for eksempel å stoppe fuktvandring til mineralullen.

Om du bygger et hus som kan transportere fukt gjennom veggene og samtidig har en kontrollert ventilasjon, så kanskje du oppnår dine mål angående ønsket klima i huset.
Kontrollert ventilasjon = mekanisk ventilasjon med en tett byggeprosess uten en masse ekstra hull på grunn av slurv og dårlig byggeteknikk.

Å bygge med dampbrems eller plast rett bak byggplater gjøres kun for å tilby kundene et billigere hus. Omtrent som yttertak med masonitt eller spontet virke under pannene ;)

Sist redigert:
K
Tomture61 skrev:
Om du sammenligner et tømmerhus (som puster både luft/fukt) med et hus isolert med mineralull/plast
så vinner det sistnevnte huset kampen om energiytelse (kontrollert ventilasjon) men ikke kampen om fukt i luften.
Plasten har i og for seg flere funksjoner i en yttervegg, f.eks. å stoppe fuktvandring til mineralullen.

Hvis du bygger et hus som kan transportere fukt gjennom veggene og samtidig har en kontrollert ventilasjon, så kanskje du oppnår dine mål angående ønsket klima i huset. Kontrollert ventilasjon = mekanisk ventilasjon med en tett byggemetode uten en masse ekstra hull pga slurv og dårlig byggeteknikk.

Å bygge med dampbrems eller plast rett bak bygningsplater gjøres kun for å tilby kundene et billigere hus. Omtrent som yttertak med masonite eller spontet virke under taksteinene ;)
Jeg kjøper ikke den argumentasjonen.. plast/dampbrems i veggene har man for at ikke fukt skal komme ut i isolasjonen.

Grunnen til at det var fuktigere luft innendørs før var først og fremst pga. dårligere ventilasjon. Skal du oppfylle BBRs krav på vent i dag spiller det ingen rolle om huset er bygget av plast eller ikke..

Grunnen til at man ikke trengte plast før var først og fremst fordi man hadde mye tynnere vegger. Med dagens isolasjonskrav tørker ikke veggen ut og jeg er overbevist om at de som har kjøpt diffusionsåpne isolasjonsmaterialer og droppet dampbrems/dampsperre vil få problemer med tiden.

J
Hvorfor ikke satse på litt mer enn 250 i takhøyde, Iallfall 270, helst 280 eller 290... Når du likevel kan velge fritt?

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
Mickeviking skrev:
Vi skal bygge hus i løsvirke og jeg har fundert på dette med takhøyden innendørs. Vi vil ha 250 cm i takhøyde. Plate materialet er oftest 250 cm.

Men om vi bygger veggene så det blir 250 cm fra betongplaten til takstolene, så vil vi ha en takhøyde innendørs på ca 244 cm, hvilket altså ikke blir 250 cm.

Tenker jeg feil her eller?

Jeg har ikke funnet noe konstruksjonseksempel som viser hele konstruksjonen med mål. Trevirkeguiden har mange gode eksempler, men det er mest detaljer.
Gipsplater finnes vel fortsatt i lengre lengder? 2700 og 3000.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.