Vi skal bygge hus i løsvirke og jeg har fundert på dette med takhøyden innendørs.
Vi vil ha 250 cm i takhøyde.
Plate materialet er ofte 250 cm.
Men hvis vi bygger veggene så det blir 250 cm fra betongplaten til takstolene, så vil vi ha en takhøyde innendørs på ca. 244 cm, som altså ikke blir 250 cm.
Tenker jeg feil her eller?
Jeg har ikke funnet noen konstruksjonseksempel som viser hele konstruksjonen med mål. Træguiden har mange gode eksempler, men det er mest detaljer.
Vi vil ha 250 cm i takhøyde.
Plate materialet er ofte 250 cm.
Men hvis vi bygger veggene så det blir 250 cm fra betongplaten til takstolene, så vil vi ha en takhøyde innendørs på ca. 244 cm, som altså ikke blir 250 cm.
Tenker jeg feil her eller?
Jeg har ikke funnet noen konstruksjonseksempel som viser hele konstruksjonen med mål. Træguiden har mange gode eksempler, men det er mest detaljer.
Man får takke for et raskt svar! 
Men med plater på 250 cm så blir det ikke mye å skru i på svill og hammarband. Men det får vel gå.
Men med plater på 250 cm så blir det ikke mye å skru i på svill og hammarband. Men det får vel gå.
Sist redigert:
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 515 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.515 innlegg
Nei ingen plast, fuktigheten skal ut av huset, som man bygget før.
Dampbrems, ingen dampsperre. Celluloseisoleringen kan ta opp fuktigheten i motsetning til steinull/glassull.
Elektrikeren får trekke sitt i stenderne før platene settes opp.
70-tallets byggeteknikk er ute.
Dampbrems, ingen dampsperre. Celluloseisoleringen kan ta opp fuktigheten i motsetning til steinull/glassull.
Elektrikeren får trekke sitt i stenderne før platene settes opp.
70-tallets byggeteknikk er ute.
Har for øyeblikket to byggeprosjekter i gang med lignende konstruksjon, men har valgt å sette losholt på innsiden, dels for at elektrikerør ikke skal gå gjennom dampbremsen og dels for å unngå trykket fra isolasjonen mot platene, tvilsomt om de holder seg plane i lengden.Mickeviking skrev:
Ifølge isoleringsfyren skal det ikke være noe problem. Han har bygd på denne måten i 20 år nå uten klager.larsbj skrev:
Men det skal jo være spikerslag mellom stenderne og platene, så klart. At el-rørene går gjennom dampsperren er ikke noe problem.
Ja, nettopp, det har du rett i.larsbj skrev:
Det der med lufttetthet må jeg tenke over. Men han som "selger" materialet bygger selv på denne måten, og jeg fikk kontakt med ham på anbefaling fra flere stykker som har hyret ham.