Jeg holder på å bygge en garasje og har fått ulike råd om hvor i ytterveggen jeg skal plassere diffusjonssperren. Garasjen skal være oppvarmet om vinteren.
Selv har jeg en oppfatning om hvor jeg tror den skal være (dvs. om det finnes en riktig og en feil).
Hva sier ekspertene her?

Ifølge bildet nedenfor:
Mellom hvilke lag skal plastfilmen være?
Diagram av garasjevegg med seks lag: puss, leca blokk 250mm, 45mm regel for isolering, 45mm isolering glassull, osb-plater, gipsplate.

Du får begynne med å være klar over formålet med plasten. Før hadde plasten en hovedsakelig funksjon, og det var å forhindre at luftfuktighet vandret ut og kondenserte mot de kaldere delene et stykke ut i konstruksjonen og dermed skapte forutsetninger for mikrobiell vekst, altså mugg. I dag, med en annen type ventilasjon, har man ofte et undertrykk i hus, og da har plasten også en tetningsfunksjon og forhindrer at det suges inn kald luft og dermed skaper høyere energiforbruk i form av mer oppvarming.

Jeg er ikke spesielt flink når det gjelder lecablokker, men jeg ville ikke hatt en trekonstruksjon liggende mot den konstruksjonen du har tegnet, slagregn som slår mot din puss risikerer å trenge inn og forårsake muggvekst på treverket ditt.

Jeg ville hatt en luftspalte mellom trekonstruksjonen og lecaen og deretter hatt plasten bak isolasjonen, men dog ikke kloss an lecaen.

/Torpalainen

Hvorfor skal du overhodet isolere og bruke tre hvis du bygger garasje med Leca. Bruk i stedet Webers produkter for å få pussen vindtett, fuktsikret og pusse både ut- og innside så får du en problemfri garasje.

• Liker
MagicFingers
  • Laddar…
Jeg hadde skippet plasten helt.
Legger du den nærmest lecaen så "beskytter" den stein, setter du den før osb vil den bli perforert av alle skruer du kommer til å dra gjennom gipsen+ alle hyller i et garasje, så plasten kommer ikke til å gjøre noe særlig nytte.

Derimot er jeg ikke enig i at tre på innsiden skulle være dårlig, men jeg hadde ikke slått opp lektene med en gang uten ventet noen måneder så fuktigheten gått ut av lecaen og mørtelen.

Osb + gips gjør at det blir tilstrekkelig tett for å ikke dra ut luft som kondenserer som er det vanligste problemet.

Har vi feil så er det ikke verre enn å rive ned trelektene og rapportere tilbake.

cecar33 skrev:
Hvorfor skal du overhodet isolere og bruke tre hvis du bygger garasje med Leca. Bruk i stedet Webers greier for å få pussen vindtett, fuktsikret og puss både ut- og innside så får du en problemfri garasje.
Ja, akkurat så!

De to ulike forslagene jeg har fått av besøkende på byggeplassen er å plassere plasten mellom regelen og lecan i det ene forslaget, og mellom osb-platen og isolasjonen ifølge det andre forslaget.
Siden garasjen vil være oppvarmet om vinteren, kommer jeg trolig til å vaske bilen der noen ganger om vinteren (garasjen vil dog ikke fungere som noen regelrett vaskehall), og da vil det jo bli svært fuktig i lokalet.
Hvis man da velger å ikke legge plast i veggen, vil ikke isolasjonen absorbere masse fukt? Likeledes om man legger dampsperren mellom lecan og isolasjonen, da stopper vel fukten og kondenserer i isolasjonen, eller tar jeg feil? Hvis man i stedet legger plasten mellom osb-platen og isolasjonen, når fukten aldri isolasjonen, noe som umiddelbart føles mer naturlig etter min mening, om kanskje likevel unødvendig å gjøre, eller kanskje helt feil ... eller til og med skadelig?? Jeg kan ikke slikt, det innrømmer jeg villig.
Fukt utenfra, selv om det er slagregn på fasaden, føles umiddelbart ganske fjernt. Da må det først fukte gjennom pussen og deretter suge gjennom 250 mm tykk leca. Lecan er jo ikke helt tett, men det må nok regne kraftig for at fukten skal vandre gjennom utenfra, innbiller jeg meg.

Fyll gjerne på med flere meninger!
Takk på forhånd alle dere som er klokere enn meg innen området!

Mikael_L
Tja, litt vanskelig det der...

På en måte skulle jeg ønske å sette den diffusjonstette plasten mellom LECA og trestenderkonstruksjonen, for å beskytte treet fra å bli fuktig av fuktighet fra lecan. (for eksempel etter slagregn).

Men så har vi tommelfingerregelen at det diffusjonstette laget ikke får plasseres lenger inn enn 1/3 i veggkonstruksjonen fra innsiden sett. Dette for at fuktigheten ikke skal komme så langt ut at den begynner å kondensere (i vinterhalvåret). Og da lambda leca = ca 0,2 og lambda MU = ca 0,037 betyr det at plasten i så fall havner (temperaturmessig) omtrent midt i konstruksjonen eller kanskje til og med noe lenger ut mot utsiden. Og det er jo ikke bra. Så av den grunnen skal plasten sitte bak OSB'n.

Men kanskje du skal isolere med celleplast og bruke stålregler ... kanskje ...

Eller så, aller best, bruker du iso-leca. Så kan du droppe det indre isoleringslaget helt hvis du ønsker.

Har selv satt plasten mellom isolasjonen og osb-platen!

Synes også at puss både inn- og utsiden hørtes bra ut, spesielt hvis man skal vaske om vinteren!

Offtopic: trengs ekstra isolasjon på leca vegger? Skal ikke det isolere bra uansett?

Mikael_L
JoakimJohansson skrev:
Offtopic: trengs ekstra isolasjon på leca vegger? Skal ikke det isolere bra uansett?
Tja, Leca har jo ganske dårlig lambda-verdi. Så 25cm LECA tilsvarer omtrent 5 cm mineralull. Det er jo ganske tynne vegger. -40-talls-standard, typ. =)

• Liker
JonteR
  • Laddar…
Aha ok, ja det var jo ganske dårlig da!!! Da skal man ha iso-leca da? Er det noe isoleringslag i midten på dem?

Ok, der ser man, da har man lært seg noe nytt! Det virker fornuftig med isoblock!

Mikael_L
Eller så, aller best, bruker du iso-leca. Så kan du hoppe over det indre isoleringslaget helt om du ønsker.
Takk for ditt svar!
Veggene finnes allerede så jeg er i situasjonen "tilleggsisolering" i dag.
Jeg er litt imot isopor fordi det er så ekstremt brannfarlig og dermed litt mindre egnet enn glassull å ha i en garasje / verksted hvis det finnes alternativer.

//arrowsmith//

Mikael_L
Iofs så mugner jo ikke mineralull heller, så MU + stålstendere bør vel også gå. Og så plast mellom stendere og OSB. Hvis du gjør det, sørg for at du får stålstendere med mye hull og lite metall. Ellers utgjør de en veldig kraftig kuldebro. Det pleier å finnes litt info om produktet.

Eller kanskje droppe plast helt, sette litt mekanisk avtrekksventilasjon, en liten PAX-vifte typ, samt malte vegger med akrylfugemasse i alle hjørner og eventuelle sprekker så lærer det ikke å diffundere ut noe spesielt mye vanndamp i veggene.

Det er jo ikke sikkert at det er noe problem med å sette trestendere direkte mot LECA-veggen, men en viss liten risiko finnes det vel?

Etter å ha fått svaret fra flere hold om at plasten bør være mellom OSB og isolasjonen og dermed ikke mellom leca og trestendere, så fikk det bli på den måten. Arbeidet er påbegynt og fortsetter etter hvert som jeg jobber meg rundt i garasjen. Nå er det slik at anerkjente seriøse byggfirmaer, samt diverse snekkere og generelle "forstå-seg-påere" som jeg har spurt utover sensommeren og høsten gir begge alternativene til svar litt avhengig av hvor man går med sitt spørsmål, dvs. ulike byggfirmaer gir ulike svar for eksempel. Det innebærer at bestiller du jobben så får du plasten på ulik plass avhengig av hvilken firma du engasjerer. Hvem har da rett i dette spørsmålet??? Eller hvis vi snur på saken - Kan man gjøre feil?? Da jeg begynte å nøste i dette trodde jeg ikke at det skulle være så komplisert å få et svar på dette spørsmålet, eller at jeg skulle skrive i denne tråden nærmere et halvt år senere... Men jeg finner dette spørsmålet interessant og stiller meg fortsatt spørrende til hva som anses å være "mest riktig" hvis det finnes et svar som i det hele tatt er det... Hvordan ligger det til godt folk?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.