Jeg holder på å rive et bad der man kunne se en liten påvekst ved et rør, Anticimex målte fuktinnholdet og sa at det var tørt og fint. Deilig tenkte jeg. Da kunne det jo være slik at det så fint ut når jeg rev.
Men selvfølgelig ikke... Men på et annet sted dukket det opp grønn mugg på en bjelke og svak svart på en annen. Se bilder.
Jeg satt fast... Hva er neste steg? Og det ser ut som at bjelkene har en bærende funksjon som ikke gjør det helt lett for meg å bytte dem selv. Noe som jo var min første tanke å bytte alle. Eller finnes det noen annen vei?
Enig med RobZombie. Etter at man har konstatert hvor omfattende skaden er, kan man behandle med muggmiddel hvis ikke selve treverket er skadet. Men vær nøye og kontroller hvor stor skaden er.
Det der så ikke spesielt farlig ut, er øvrige regler bare friske (kjør en kniv i dem og se) så hadde jeg penslet på antimuggmiddel bare og bygget igjen. Bor-ex osv trenger jo inn på dypet av treet så stopper du muggen som tross alt er en levende sopp. Vær nøye med at det får tørke skikkelig så du ikke bygger inn fukt bare.
Høres ganske ufarlig ut. Kniven sitter fint i stenderne. Tid til å ta seg sammen og sette inn tiltak. Skal sjekke ut muggdrepende middel.
Hvis du ser etter, ser du ingenting på isolasjonen den er veldig fin, så er det et eldre reisverkhus kunne det svarte til og med ha vært der allerede da man bygde huset. Ikke uvanlig at man kan se det i hus fra -60 og tidligere.
Takk for svarene. Helt klart beroligende.. i dag har jeg fått litt eksperthjelp som bekreftet tankene deres. Det svarte har med største sannsynlighet sittet siden det ble bygget, og det er nok bare betongrester. Så pengene jeg så fly av gårde i går har jeg nå spart inn når jeg glad kan fortsette selv. Hvordan man nå kan spare penger man aldri hadde tenkt å bruke.
Gi deg da aldri ut på å renovere en eldre sommerhytte. Der ble det ofte brukt det som ble til overs eller fantes nær til hands. Men det tilhørte tiden og var tilpasset nettopp sommerhytte. Trenger ikke å bety at det ikke fungerer, men for en kreativitet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.