Hei.
Har en gammel innendørsgarasje som gjøres om til rom. Tjukk betongplate som dessverre for mitt behov skrånet for mye. Besluttet å pigge ut halve gulvet, og støpe nytt for å jevne ut, på grunn av takhøyden.
Nå har jeg litt hastverk med å bli ferdig samt ønsker litt isolerende betong. Derfor har jeg valgt en selv tørkende Eps-sement/betong. Spørsmålet er hvordan underlaget må forberedes?

Er det ok hvis litt støv, stein, betongrester ligger igjen? Har grovsopt det meste nå. I visse tilfeller hevdes det at det må være klinisk rent og primet. I visse tilfeller hevdes det at det bare er å spre litt leva og så helle på betongen.

Kommer til å støpe ca 8kvm 40mm Eps-sement, så avrette 20mm på det.

Blir ikke klok på dette. Har søkt mye, men ikke funnet.
Finja sier for eksempel at overflaten skal rengjøres nøye.
Men den er jo veldig ru og ujevn, noe som er bra for at betongen skal feste.

Kommer til å bruke eps-350 fra bauhaus tenkte jeg.

• Gulv med stenet betongoverflate og blå kost. Grovt og støvete, klart for å klargjøres før legging av EPS-betong i et ombygd rom fra garasje til oppholdsrom.
  • Ujevnt betonggulv i omdannet garasje, med skitt og rester på overflaten, klar for nytt lag EPS-betong for å utjevne høydeforskjeller.
  • Gulv under renovering med ujevnt, grovsopet betongoverflate og en bøtte i forgrunnen. Betongstøv og rester er synlige på overflaten.
Som dere kanskje ser på bildene har jeg ikke pigget opp hele gulvet, bare litt over halvparten.
Tanken er å støpe EPS-en opp til samme nivå som det eksisterende og deretter avrette med flytsparkel for å få en jevn overflate.

Hele gulvet skal deretter få vannbåren gulvvarme via EPS-plater.

Huset står på fjellgrunn og har ikke hatt noen fuktindikasjon siden 1962 da det ble bygget.

D09
Jeg skulle støvsugd skikkelig og primet før ny støping

Er dog ingen ekspert men vil tro at det nye materialet ikke fester riktig uten ligger som en skorpe oppå..

Det er vanskelig å få epsen til å feste seg mot underlaget, jeg lykkes i ett rom og mislyktes i et annet, det som kan være mest viktig er å sørge for at epsen ikke kan flyte opp når du flytsparkler, er jo mindre heldig om det begynner å trenge ned under epsen.

Jeg dro et ganske stort antall skruer i underlaget som jeg festet armeringsnettet til flytsparkelen i, så nettet presset epsen på plass.

Tenk på at det skal være ganske mye flytsparkel over epsen.

Sist redigert:
Hmmm bra tanker. En annen tanke er å støpe med grovbetong i stedet og vente noen uker i stedet.

Årsaken til Eps-cement er først og fremst at den er selvtørkende så jeg kan bli ferdig raskere.

Pumba: Når du sier at epsen ikke får flyte opp, mener du da at siden den er så lett samt om den ikke "smeltet sammen" ordentlig med underlaget, så ligger den som en flytende "korkbit" typ?

Omtrent så ja, avrettingsmassen har jo en tendens til å krype inn der man minst ønsker det, så det finnes jo alltid en liten risiko for at det finner veien inn under eps betongen, og da er risikoen stor for at den løfter, både fordeler og ulemper, jeg benyttet det når jeg feilet i et rom, en bøtte med avrettingsmasse med høyere vanninnhold så det krøp ned og fylte hulrom under epsen, så ventet jeg en time og kjørte avrettingsmasse over som vanlig, da limte den første runden fast epsen litt.

I ditt tilfelle hadde jeg nok forsøkt å få epsen så jevn som mulig og deretter lagt de sporede platene direkte på og hoppet over avrettingsmassen.

Med en slipsats kan du støpe tykkere enn flyr til en billigere pris og unngå å vente like lenge som med grovbetong

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.