Hei!
Som overskriften lyder. Jeg har revet ut takgipset for å lette arbeidet med elektrisiteten, og skal nå sette inn nytt innertak (ferdigmalte plater, type huntonit). Siden jeg beholdt veggipset da jeg rev, har jeg nå en ca. 1,2 mm sprekk mellom gips og gles. Det nye taket er et par mm tykkere enn sprekken, og kan følgelig ikke skyves inn i den.
Hvordan synes dere jeg bør gjøre for å på enklest mulig måte få til en fin kant mot veggen? Bør jeg skjære ut en gipsstripe fra veggen, sette taket og deretter sette inn ny gips, eller finnes det en enklere måte?
Har også vurdert å sette taket med så liten åpning som mulig og deretter fuge i skjøten, men siden jeg ikke skal male taket er vel ikke det et alternativ?
Ja, om man har taklist så er jo saken ganske lett løst, bare å sette på taket, så skjule med taklisten.. så jeg antar at du ikke skal ha taklist?
Avhengig av verktøysarsenal... så kan man jo sage av eksisterende gips på veggen med en fein eller lignende med en bit takplate som anhåll for å deretter kunne skyve inn takplaten over gipsen...
Skal ikke dine takplater skrus synlig langs veggen? Så har jeg i alle fall gjort med den typen av tak.
Jeg kan ikke se hvordan man kan montere et tak av ferdige plater uten taklist.
Det er vel det som er litt av problemet... Er ikke så veldig begeistret for taklister, men det må kanskje bli det for å gjøre det enklere. En tanke var å la platen hvile på gipsveggene (og sage ned veggene med en multimaskin til eksakt riktig høyde) og skru ordentlig på de resterende tre sidene, men da burde problem oppstå på siste rad... Der må jeg i så fall fjerne litt av gipsen for å sette opp taket først.
Eller blir det for tungt for gipsen å ta en del av takets tyngde?
Skal du få dit en Huntonit må du nok fjerne minst én gipsvegg, ellers får du aldri opp den siste raden.
Min tanke var at i så fall bare fjerne en stripe (30 cm?) oppe ved taket for å kunne "felle opp" siste raden, for deretter å sette ny gips og sparkle. Taklist sparer utvilsomt en del arbeid, jeg begynner å lure på om det er verdt det?
Er det noen som har en gjetning på om gipser klarer vekten av platene. Jeg kommer altså bare til å skru på de øvrige tre sidene (i hjørnene blir det bare skrudd på to sider) den siste siden hviler i glippen mellom gipset og taket.
Er det noen som har en gjetning på om gipser tåler vekten av platene. Jeg kommer altså bare til å skru på de øvrige tre sidene (i hjørnene blir det bare skrudd på to sider) den siste siden hviler i glippen mellom gipsen og taket.
Vi har i løpet av høsten satt opp nytt platetak i kjøkken, gang og stue på akkurat den måten som diskuteres her. Vårt gamle gipstak var mishandlet til den grad at det ikke ble ansett som mulig å restaurere med en rimelig innsats. Veggene var i OK stand så vi hadde ingen interesse av å bruke energi på å gipse dem om. Taklister er ikke godkjent i vårt hjem, så dette måtte jo løses på et vis.
Vi gjorde akkurat som allerede nevnt og saget av gipsen etter en mal. Malen ble gjort marginalt tynnere enn en takplate slik at malen + tykkelsen på sagbladet skulle bli samme tykkelse som en takplate. Platene ble deretter dyttet inn i spalten som ble laget og skrudd med skruer der man kom til. Skrur man i noten nær kanten, så blir det jo ingen større belastning på gipsen, så det skal ikke være et problem. Problemene oppstår når man kommer til slutten av rommet. Det som ble gjort her var at platen ble saget til så den var en millimeter smalere enn avstanden mellom den lengst utstikkende kanten av noten og lekten som gipsen satt på. Det gikk da an å dytte inn platen, litt vinklet, over gipsen så langt at det gikk an å få den forbi noten. Deretter ble noen små hull som var tatt opp i gipsen brukt til å bende tilbake platen med en liten brekkstang slik at noten gikk sammen. Også her ble det skrudd i noten så nær veggen som mulig, så veldig lite kraft ligger på gipsen. Den eneste biten som ikke gikk an å løse på denne måten var det siste hjørnet. Her måtte en litt større bit gips fjernes for å kunne få opp den siste biten. De små hullene ble deretter sparklet igjen, selvsagt med maskering på taket. Den tynne spalten (0,5-1mm) som til slutt var igjen ble dekket med mykfuge.
Jeg skal ikke prøve å lure noen til å tro at dette er den enkleste måten å montere et tak på. Det strider også mot hva som står i produsentens monteringsanvisning (melaminet kan bli skadet hvis det sitter i klem og taket varierer i størrelse med fuktighetsendringene). Men det lar seg gjøre og vi syntes det var verdt den ekstra jobben for å slippe taklistene og jeg er ikke spesielt bekymret for melaminet.
På noen steder som f.eks. i hjørnene satte vi også litt lim (pl400) for å holde platen på plass og redusere belastningen på gipsen.
Legger opp noen bilder av hvordan det ser ut etter at hullene er sparklet igjen, spalten fuget og tapetene har kommet opp. (ikke superkvalitet på bildene, men de burde funke for å vise resultatet). Dessverre har jeg ingen bilder fra da arbeidet pågikk, så dere får nøye dere med min beskrivelse av fremgangsmåten. Forstår om det ikke er veldig tydelig, men jeg forsøker gjerne å utdype om det var noe som var uforståelig.