Hei!
Har slitt som et dyr med å lage dører av 18 mm stavlimt gran fra Bauhaus. De er cirka 50x160 cm og skal være til en garderobe. Men etter at jeg freste kantene og laget fin plass for hengslene, viser det seg at dørpanelet er skjevt.
Hva kan jeg gjøre nå? Begge platene til dørene er skjeve i ulik grad. Den ene vipper ca. 2 cm diagonalt.
Skal jeg lime en list diagonalt langs baksiden av dørene og la dem ligge flatt på gulvet?
Kostet nesten 800 kr for materialet og vil redde det
/ Oskar
Har slitt som et dyr med å lage dører av 18 mm stavlimt gran fra Bauhaus. De er cirka 50x160 cm og skal være til en garderobe. Men etter at jeg freste kantene og laget fin plass for hengslene, viser det seg at dørpanelet er skjevt.
Hva kan jeg gjøre nå? Begge platene til dørene er skjeve i ulik grad. Den ene vipper ca. 2 cm diagonalt.
Skal jeg lime en list diagonalt langs baksiden av dørene og la dem ligge flatt på gulvet?
Kostet nesten 800 kr for materialet og vil redde det
/ Oskar
Det er hele plater som du har kjøpt ferdiglimte da, alle slike har en tendens til å slå seg, men skal ikke gjøre det, hvor lå de på varehuset, inne varmt eller kaldt, hvor hadde du de etter kjøp, synes du skal gå til varehuset og sjekke andre hvordan de ser ut. et bilde på kanten så det synes hvordan bøyen ligger, det skal glad og sur gubbe annenhver planke (årsringene)
Tviler på at det går da den allerede er skeiv.O oskarsch skrev:
Man pleier jo å frese inn en stang tradisjonelt før man limer den for å motvirke slag. Men på din plate er det litt sent.
Massivt tre som man ikke har limt selv er vanskelig å forutsi hvordan det vil bevege seg. Snekkeren som limte platen har antagelig limt inn stygge vridninger og lignende for at platen skal se ok ut. Det fungerer om du bruker platen som hylleplan, dekkeside eller lignende men ikke om den er selvbærende.
For øvrig så lager man sjelden så store luker i massivt tre nettopp fordi de slår seg. Vil man ha tre så lager man en speiluke eller en finér historie.
Sist redigert:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Er det vridd er det nok ikke så mye å gjøre. Hadde platen vært kupert kan man tørke ekstra på den konvekse siden.
Hvordan du enn limer på tvers eller diagonalt får du nye bekymringer.
Protte
Hvordan du enn limer på tvers eller diagonalt får du nye bekymringer.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Limer du en plywood på den ene siden så sperrer du den siden mens den andre siden lever sitt liv med tørke og fukt.
Med 99% sjanse så blir platen kupet.
Protte
Med 99% sjanse så blir platen kupet.
Protte
Erfaring: veldig vanskelig å lage dører av massivt tre. Har laget flere dører av kryssfiner, men det er jo helt annerledes. Dette var første gangen jeg prøvde å bruke stavlimt.
Neste gang blir det grundigere undersøkelse om materialet ville passe for en dør/luke eller ikke.
Takk for alle forklaringer og hjelp!
Neste gang blir det grundigere undersøkelse om materialet ville passe for en dør/luke eller ikke.
Takk for alle forklaringer og hjelp!
Klikk her for å svare