Hei!
Vet ikke om dette havner i riktig forumdel. Er ny på forumet så har litt dårlig oversikt over hva som skal være hvor.

Nå til det jeg lurer på.
Har kjøpt et hus som ble bygd tidlig på 50-tallet.
Og det er jo tømmerstamme.
Holder på i stuen nå og skal lekte slik at jeg får rette vegger.
Og de fleste sier jo at man skal sette tjærepapp, 45x45, osb og til slutt gips. Er dette et minimum man legger på veggene?
Jeg vil bygge på veggene så lite som det bare går da rommet allerede er ganske lite.
Jeg skal neste sommer etterisolere og bytte panel utenpå om det har noen betydning.

• Liker
Dellbrant
  • Laddar…
T Tim1986 skrev:
Hei!
Vet ikke om dette havner i riktig forumdel. Er ny på forumet så har litt dårlig oversikt over hva som skal være hvor.

Nå til det jeg lurer på.
Har kjøpt et hus som ble bygget tidlig på 50-tallet.
Og det er jo tømmerstomme.
Holder på i stua nå og skal sette opp regler slik at jeg får rette vegger.
Og de fleste sier jo at man skal sette tjærepapp, 45x45, OSB og til slutt gips. Er dette et minimum man legger på veggene?
Jeg vil bygge på veggene så lite som mulig da rommet allerede er ganske lite.
Jeg skal neste sommer etterisolere og bytte panel utenpå om det har noen betydning.
Om du "regler sparsomt" innendørs, må du regelre desto kraftigere utendørs, for å gi plass til skikkelig isolasjon. Kanskje du bør velge OSB-plate i stedet for gips, hvis du vil ha mulighet til å skru opp bokhyller og andre tyngre ting. Ganske uheldig om barna klarer å kjøre en tyngre lekebil rett gjennom gipsen.
For øvrig - forhydringspappen bør du nok sette på andre siden ytterveggen i rekkefølgen ytterpanel, luftspalte, forhydringspapp, isolasjon, tømmervegg.
Alternativt erstatter du forhydringspappen med asfaltimpregnert board. Mellom OSB-platen (eller gipsplaten) og innerveggens 45 mm isolasjon bør du ha en "dampsperre", om huset er ment å være konstant oppvarmet vinterstid. Ellers kan oppvarmet, fuktig romluft vandre utover og kondensere i tømmervegg og isolasjon.

• Liker
Dellbrant
  • Laddar…
Microkatten
Tømmerstamme, mener du stående planker eller liggende stokker?

I prinsippet kan du sette så lite som mulig, så lenge det sitter fast på veggene. Du kan få rette vegger bare ved å pusse veggene. Du kan leirpuss, kalkpuss, sette (dagens variant av) treetex på spredt panel, papptrekke, lekte med 45x45 med OSB og gips som du sier, lekte opp råspont eller annet massivt tre osv. Det finnes mange alternativer, så du trenger ikke, eller bør til og med ikke, bruke dagens moderne standardløsning med gips og dampsperre. Mine yttervegger - bindingsverk - er på innsiden pusset og lektet med halv-tommes lister (tilsvarende cirka spredt panel i dag) og treetex fra gammelt.

Det finnes mange tråder på Byggahus om behovet for tilleggsisolasjon og lektning av tømmerstamme, søk så finner du disparate meninger og heite diskusjoner.

• Liker
hans lindquist
  • Laddar…
Er det 1850 eller 1950-tallet vi snakker om? Tømmerstamme høres ut som 1850. Å sette plast på innsiden er risikabelt. Det er håpløst å få det tett mot tak og innervegger. Finnes det planer om å forbedre isolasjonen? Eller skal veggene bare rettes opp? Tjærepapp i en vegg ville jeg derimot ikke satt inn.

Sist redigert:
Hans Lindquist
Ja, når jeg skal regel opp utendørs så tenkte jeg å bruke 45x95.
De bor jo der året rundt.
Ja, OSB har jeg tenkt å bruke nettopp for det du sier. At man kan henge opp ting.

Microkatten
Liggende tømmer er det.
Takk for svarene. Skal søke og se hva jeg kan finne.

Daniel 109
1950-tallet. Ja, jeg skal etterisolere på utsiden neste år, så jeg vil egentlig bare rette opp innerveggene. Tenkte mest på om jeg var nødt til å isolere.

Bygde man tømmerhus på 1950-tallet?

Min morfar bygde en på 60-tallet. Men det var en sommerhytte. Villaen han bygde var av stein.

Laftetømmer var nok veldig uvanlig på 50-tallet. Mitt forrige hus var sent 40-tall. Det hadde trestamme. Jeg vokste opp i et hus fra 20-tallet. Det hadde veldig kraftige dimensjoner, men det var planker. Dobbelspuntet 3" i ett lag og noe litt tynnere på innsiden.

Nå bor jeg i et laftetømmerhus. Men det er bygget i 1850, og som jeg forstår det gikk man nesten bort fra liggende tømmer på 1860-tallet eller så. Så et klassisk laftetømmerhus fra 1950 er definitivt ikke i tråd med hva som var vanlig da.

Skal man isolere mye kan et alternativ være å sette plast på utsiden av den eksisterende stammen og deretter to lag med lekter med isolasjon utenpå. Den gamle laftetømmerstammen tilsvarer da de installasjonslag man bygger med i dag. Da trenger man minst 100mm mineralull eller tilsvarende. 2*70 kan nok være fornuftig. Jeg vurderer noe slikt. Gjør man det slik men bruker tynn isolasjon, får man en fuktskade ganske snart.

D Daniel 109 skrev:
.
Jeg synes de ser ut som tømmerstamme. Men jeg kan jo ta feil og at de er som du nevner planker isteden.
Legger ved et bilde.

• Veggen består av gamle treplanker, delvis avdekket under renovering, med ledninger og rivningsmateriale på gulvet.
  • Liker
Lucky2015
  • Laddar…
Det ser definitivt ut som en leirklinav tømmervegg. Men jeg ville nok ha gjettet at den var fra 1850 snarere enn 1950.

Ok. Ifølge papirene så er huset bygget 51 eller om det var 57. Hvis det ikke er slik at huset er flyttet dit og de bare har brukt stommen. Jeg vet jo at nabohuset er flyttet dit og det var 2 søstre som hadde hvert sitt av mitt og naboens.

Microkatten
Det ser ut som annet hvert skift er stokker og annet hvert er plankeaktig med skjøter midt på veggen? Ser dog tradisjonelt ut med puss og treetex (ved elementet). Hvorfor gjenoppretter du ikke bare pussen? Den skaper vindtetthet, tar opp og avgir fukt, gir et godt innendørsklima samt tillater huset å puste. Å regle opp med 45-regler, gipsplater og isolering kan jeg ikke se noen større fordel med, spesielt som du uansett skal isolere på utsiden. Det gir deg bare merarbeid med å måtte tilpasse lister etc til en tykkere vegg, du får et mindre rom og en død gipsoverflate på veggen.

Plankene er nok en utfylling mellom tømmeret for å få en jevn vegg.

Microkatten
Det har du sikkert rett i, Daniel 109, syntes bare at noen "plankskift" så vel brede ut for å kun være utfylling på overflaten mellom stokkene.

De er som Daniel sier. De er utfylling mellom tømmeret. Typ 3kantet.

Pusse opp veggen igjen sier du. Hva tenkte du at man kunne ha utenpå de da? Eller mener du at man kun skal ha pussingen?

Microkatten
Du kan bare ha puss, eller så kan du tapetsere ovenpå pussen.

Her er et rom som jeg holder på å renovere:
Veggen i et rom under renovering, med slitt puss og spor av tidligere tapetsering på fuktig underlag. Vegg med kryssbindingsverk og leirpuss.
Veggen er bindingsverk med leirmurstein i feltene og deretter pusset. Ytterveggen har også et lag treetex. Disse veggene har vært tapetsert i flere omganger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.