Hei,

I vårt hus bygd i 59, satt det i kjellertrappen et enkelt rekkverk som består av to rette rundstaver uten vinkelbøying. I forbindelse med renovering ble det tatt ned. Nå når jeg skal sette det opp igjen, har jeg ingen gamle holdepunkter for festene, og jeg målte heller ikke hvordan det satt før (doh!)

Innså at rette rekkverk i en vinklet trapp gir en spennende utfordring da man ikke kan måle 90 cm fra trappenese i de rette trappdelene og deretter bare skru opp. Gjør man det, så møtes ikke rekkverkene pen i "svingen". Hvordan gjør proffene det? Annet enn å bruke et riktig svunget rekkverk som dessuten er bøyd etter vangstykkets form.

Skal jeg måle 90 cm inne i hjørnet og deretter i begynnelsen og slutten av trappen og akseptere at avstanden til trappetrinnene langs veien vil variere noe? Kanskje måle fra vangstykket i så fall? Eller bare akseptere at møtet blir rart til prisen av at rekkverket sitter i riktig høyde i større delen av trappen.

Hjelp!
-h
 
  • Grå trapp i et hus med hvite vegger, sett fra oven. Gult teip markerer områder på veggen, kanskje for montering av rekkverk.
P
G gromit42x skrev:
Hei,

I vårt hus bygget i 59 satt det i kjellertrappen en enkel rekkverk som består av to rette rundstaver uten vinkelsving. I forbindelse med renovering ble det tatt ned. Nå når jeg skal sette det opp har jeg ingen gamle referansepunkter for festene og heller ikke målte jeg hvordan det satt før (doh!)

Innser at rette rekkverk i vinkeltrapp gir en spennende utfordring da man ikke kan måle 90 cm fra trappenesen i de rette trappedelene og så bare skru opp. Gjør man det så møtes ikke rekkverkene pent i "kurven". Hvordan gjør proffene? Annet enn å bruke en skikkelig svingt rekkverk som i tillegg er bøyd etter vangebitens form.

Skal jeg måle 90 cm inne i hjørnet og deretter i begynnelsen og slutten av trappen og akseptere at avstanden til trinnene underveis vil variere noe? Kanskje måle fra vangebiten i så fall? Eller bare akseptere at møtet blir sært til prisen av at rekkverket sitter i riktig høyde i det meste av trappen.

Hjelp!
-h
Hei.

Jeg pleier å måle 900 på første trinn deretter det samme på trinnet i innerhjørnet der trappen snur samt det siste trinnet. Men det beste er om du holder dem opp med hjelp av tre venner slik at du kan føle om det blir bra. Din bør møtes i høyden i innerhjørnet ellers ser det merkelig ut.

Vennlig hilsen J
 
  • Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Ok. Du mener fra der saksa ligger på bildet? Ikke ved pennen?
 
  • Grå trapp med gul saks på trinnet og en penn ved siden av gelenderet.
P
G gromit42x skrev:
Ok. Du mener fra der saksen ligger i bildet? Ikke ved pennen?
Ja utgangspunktet er der, men det viktige er helheten, iblant må man endre målene litt for at helheten skal bli bra.
 
  • Liker
gromit42x
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.