Skal passe på å rette opp gulvet og lurer på om det er til noen nytte å bruke 195 lekter for å også forsterke bjelkelaget. Vil kun kunne skru i de eksisterende lektene men ikke i deres hele lengde da veggene er i veien så spørsmålet er om det gjør noen større nytte.
Eksisterende bjelkelag er 75x195 mm og spennvidden ca 5700 mm.
Kan få inn maks 3700 mm lange lekter som er rommets mål.
Litt skeptisk til kortlinger men visst kan man ha det også men uansett skal jeg ha dit en regel på hver gulvbjelke for å få det i vater så spørsmålet er om det er noen vits å ha 195 regel eller om jeg like gjerne kan skru dit noe mer lett håndterlig, typ 120 regel.
Tenk på at når du drar i kortlinger og allerede har rettet opp gulvet, så drar du det skjevt igjen! Hvorfor ikke høvle det rett, men kortlinger før, om du nå vil ha det. Tenk da på at de stendere du har som kortlinger bør være tørket til under 12%, så du ikke får gulvet skjevt igjen når de tørker! At trematerialer beveger seg med årstidene er ikke noe nytt for de fleste, men det er de forskjellige fuktighetsnivåene i luften som påvirker treverket, ikke årstidene i seg selv!
Midt i rommet blir nok ganske nøyaktig midt på spennet da det er omtrent like store kattvinduer på begge sider.
Skruvlimte når jeg gjorde i stand kjøkkenet, men et stort problem er at disse bjelkene er ganske vridde, så hvis man skrur en ny list tett mot dem, blir den også skjev. Tenkte å legge kiler mellom, men da går det jo ikke å lime.
Se #5, det var nettopp derfor jeg skrev at kortlingar skal settes på plass før man gjør noe annet med bjelkelaget, tenk også på at om reglene ikke er tørre, de du skrur på plass, så kan de trekke seg etter at de har fått samme tørrhet (fuktighetsgrad) som innemiljøet. Den beste måten er å korte og høvle det rett, de eksisterende bjelkelagsreglene vil ikke slå seg mer enn de allerede har gjort.
En annen ting man bør tenke på når man river/fjerner det gamle gulvet er at man så godt som alltid flytter, endrer de eksisterende reglene, de flytter seg rett og slett, de vil bevege seg mer over tid når ikke gulvet ligger der.
Når vi utførte bygningspleie av "gamle" tømmerhus og byttet gulvplanker, stemplet vi ofte for å unngå for mye bevegelse i stokken.
Lykke til!
er det noe problem med det gamle bjelkelaget da? Det høres jo mer ut som at tanken er å sette inn et to-tonns badekar eller lignende....
Noen ganger gjør man liksom en del ting helt unødvendig "bare fordi" typ.........
Det svikter litt, men ikke så farlig utenom at det største problemet er at det luter ca 2 cm innover mot midten. Jeg skal sette opp laseren i kveld for å se hvor mye det skiller i høyde, kanskje det holder å høvle av et par cm på den første bjelken hvis jeg har flaks.
litt nivåforskjeller er vel ikke hele verden? Alt må ikke være perfekt. Nå har jeg riktignok et hus fra 1900 så man er vant med at det luter både her og der. Bekymrer meg ikke i det hele tatt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.