Jeg holder på å sette brystlist i en trappoppgang og merker at matematikkunnskapene ikke strekker til når det kommer til de gerede vinklene. Listen møtes i et 90 graders hjørne der den ene har 63 graders vinkel oppover og den andre 70 grader. Går det an å gjøre med et geret hjørne og hvordan regner man i så fall?
Ha! Trodde for en stund at jeg var alene om å gå bet på dette.
Jeg innså at gera aldri ville kunne løse dette på en pen måte. Men heller ikke forkropning ville gi et resultat jeg var fornøyd med. Listerens forskjellige høyde og bredde skaper utfordringer. Siden jeg har mye igjen på husets innredning før jeg er ferdig, følte jeg at det ikke var forsvarlig å stå og pille med et enkelt lite hjørne. Kom derfor på en enkel løsning jeg tror jeg kan leve med. En liten passbit i hjørnet som utsmykning. Og når listene møter en plan vertikal flate, ble gjæringen en lek. Ikke optimalt kanskje. Men jeg har allerede sluppet det og hastet videre med sag, skrumaskin og pensel.
Enklest med ger er å først gjære ut fra hjørnet (45°/45°) med en mindre kloss av listen og deretter gjære den og listen ut fra deres møte.
Blir en liten rett "platå" i hjørnet ..
kladdet skisse..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.