5.391 lest ·
13 svar
5k lest
13 svar
Rett vinkel på gulvlist mellom trapp og gulv?
Hei,
Vi holder på med å sette gulvlist i trappen og har litt problemer med hvordan den skal gå sammen med listen i overetasjen. Slik ser det ut:

Hvis jeg bare sager den rett av (i henhold til bildet ovenfor), vil listen være ca 12 cm høy i stedet for 9,5 cm, noe som selvfølgelig ikke går sammen.
Det som kreves er å finne den vinkelen hvor begge delene er like høye, hvordan finner man denne vinkelen?
Vi holder på med å sette gulvlist i trappen og har litt problemer med hvordan den skal gå sammen med listen i overetasjen. Slik ser det ut:

Hvis jeg bare sager den rett av (i henhold til bildet ovenfor), vil listen være ca 12 cm høy i stedet for 9,5 cm, noe som selvfølgelig ikke går sammen.
Det som kreves er å finne den vinkelen hvor begge delene er like høye, hvordan finner man denne vinkelen?
Man kan kjøpe en vinkelmåler, finnes til og med digitale sådanne og måle da ut hva vinkel er mellom trapp og gulv og så dele den på 2.
Men om man kjøper en smygvinkel, kan man gjøre slik da og likevel få rett vinkel?

1. Er den list som tilslutter fra overetasjen
2. Er den list som går langs trappen.
Pekerne peker på hvordan geringssagen skulle stilles inn, antar at man like godt kunne ha vendt på bordet om man nå kan få et fint snitt fra begge hold.
Nederste skissen er hvordan vinkel tas ut fra selve trappen.
Men om man kjøper en smygvinkel, kan man gjøre slik da og likevel få rett vinkel?

1. Er den list som tilslutter fra overetasjen
2. Er den list som går langs trappen.
Pekerne peker på hvordan geringssagen skulle stilles inn, antar at man like godt kunne ha vendt på bordet om man nå kan få et fint snitt fra begge hold.
Nederste skissen er hvordan vinkel tas ut fra selve trappen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En metode er å måle vinkelen mellom vangstykket og det øvre trapplanet og dele den med to. Selv har jeg et fantastisk men enkelt smygvinkel (merke Veritas) som sammen med en kalibrert stålskive gjør det lett å fange opp vinkler med stor presisjon. Så finnes det veldig avanserte og dyre varianter også.
Kom på etter litt fundering at man kunne jo gjøre sånn som Para tipset om, enkelt og smidig, merkelig at man skal komplisere det.
Først var tanken å utgå fra kanten men innså etter en prøvesaging at det gikk jo ikke så jeg fikk gjøre akkurat som Para´s bilde viser.
Sånn ble det:

Stor takk!
Først var tanken å utgå fra kanten men innså etter en prøvesaging at det gikk jo ikke så jeg fikk gjøre akkurat som Para´s bilde viser.
Sånn ble det:

Stor takk!
eksakt. paras forslag er det beste og enkleste. det er så man kan gjøre når man er usikker.S snowjim skrev:
å begynne med smygvinkler og stålske er overkurs
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 innlegg
Fast normalt sett så fortsetter man vel ikke med gulvsokkel sånn der i trapper? Man gjør vel en avlutning på sokkelen og ingenting i trappen?
Meget mulig, denne listen følte vi fortjente å følge med trappen ned. Vi mente ikke at en avslutning ville være tilstrekkelig pen der. Tidligere satt det en lav vanlig list som bare sluttet der trappen begynte, antar at det er slik du foreslår at vi skulle gjøre? Det var i alle fall ikke særlig pent.S Stefan1972 skrev:
I dette tilfellet kan jeg dog være enig i at listen i trappen ikke passer helt, men det skyldes at trappen ikke er renovert/malt ennå. Når den vel er utbedret så kommer det til å bli supert! =D
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 innlegg
Jeg har aldri påstått at man ikke får gjøre sånn. mer pekt på hva som er vanlig for hobbyister pleier å ha en del løsninger på mye som til slutt ser ganske merkelig ut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 innlegg
Klikk her for å svare