Vi har en grind hvor den ene enden er festet i fugene i en murvegg. Nå holder den innfestningen på å gi opp. Hvordan reparerer jeg det på enklest mulig måte så jeg kan feste skruene igjen? Noen form for fugemasse?

Rusten metallbeslag festet til en murvegg, med løsrevet murverk rundt festepunktene på grunn av skadet infesting.
 
Ingen som har noe forslag?
 
Krokben
Det finnes jo mørtel på "sprøyte" som kanskje kunne fungere? Er til for å reparere mørtel og fylle i mørtel som har løsnet.
 
Det er jo fra begynnelsen dømt til å mislykkes å feste en grind på den måten............I fugen er det jo ingenting å skru i om de nå ikke har skruer på flere dm som muligens griper i noe tre bak?
 
Ja, det innser jeg også, men det så ut sånn da vi flyttet hit for snart 9 år siden og hadde antagelig sett ut sånn en stund før også. Det har fungert fram til et halvt år/et år siden eller så, da det begynte å gi opp. Naturligvis skulle jeg gjort noe allerede da, men...
Det er fransk treskrue, 50 - 60 mm, og plugg.
 
Er det en "moderne" fug så det er sement og steinhardt? Da kan det vel fungere 10 år til om du rydder opp og virkelig tar en sprøyte og fyller fugen helt fra bunnen og ut med sementmørtel. Da kan man jo med fordel merke opp og trykke inn en ny plugg i våt mørtel så den virkelig støpes fast i prinsippet. Men mål hvor dypt det er og hvor lang skrue du kan ha. Jo lengre den blir jo mer stabilt blir det jo. Og så plugg etter det.
 
Takk!
Huset er bygget -76 så det er vel ganske moderne. Av Skanska, så sannsynligheten for at det er sement er nok ganske stor. :D
Bra idé å trykke inn pluggen fra starten.
Er det en bra masse jeg linket til, eller finnes det noe bedre?
 
  • Liker
Jesper943
  • Laddar…
Det vil nok fungere, ellers tenkte jeg mer på at man bare blandet vanlig mørtel og så fant noe å sprøyte det inn med.
Det store problemet ellers er at man trolig boret hullet fra starten. Det blir sjelden bra og mørtelen smuldrer opp og hullet kanskje blir for stort og det løsner biter bak og så sitter det kajko allerede fra start.
Med en plugg i våt mørtel så øker nok sjansen enormt for at det sitter da.
 
Sjekk om "ankarmassa" kan være noe du kan bruke?
 
Støp inn en rustfri gjenget stang og sett to muttere eller låsebrikke og en mutter på utsiden.
Akkurat hva du bør/kan bruke for å støpe/fuge/lim vet jeg ikke, men jeg gjetter at du bør åpne fugen mer for å få bort eventuelle løse deler av den og deretter blåse rent eller kjøre med grovstøvsugeren.
 
S Stefan1972 skrev:
Det lærer vel fungere, ellers tenkte jeg mer på at man bare blandet vanlig bruk og så fant noe til å sprøyte inn det med.
Det store problemet ellers er at man trolig boret hullet fra begynnelsen. Det blir sjelden bra og bruket smuldrer opp og hullet kanskje blir for stort og det løsner biter bak, og så sitter det kajko allerede fra start.
Med en plugg i vått bruk så øker vel sjansen enormt for at det sitter senere.
Jeg innledet med "enklest mulig måte":rofl: så ferdig masse vinner (om det fungerer...), men ellers har du nok rett. Skal prøve å trykke inn pluggene før det tørker. Venter bare på litt varmere vær.
 
K Kurtivan skrev:
Sjekk om "ankarmassa" kan være noe du kan bruke?
Har vurdert det, men antar at det ikke går an å få ut skruen etterpå om jeg skulle ønske det av en eller annen grunn? Eller du mener å trykke inn plugg før det stivner som "Stefan 1972" foreslår?
 
Z z_bumbi skrev:
Støp inn en rustfri gjengestang og sett to muttere eller låsebrikke og en mutter på utsiden.
Akkurat hva du bør/kan bruke for å støpe/fuge/lime vet jeg ikke, men jeg gjetter at du bør åpne fugen mer for å få bort eventuelle løse deler av den og deretter blåse rent eller bruke grovstøvsugeren.
Det blir litt som forrige, går det å få bort om jeg skulle ønske det?
Skrap rent og blåse/støvsuge kommer jeg til å gjøre.

Takk for alle forslag!
 
Det går om du banker/borer/biler sund fugen.
Om du vil bytte grind etc. og helt vil skjule stangen så kan du enkelt kappe stangen, slipe ned og deretter bore ut så du kan dekke med litt nytt bruk/hva du har brukt. Er det ikke et krav å skjule så kapper du bare og sliper evt. ned.
Det smarte om du vil skjule er forresten å sette beslagene for nye hengsler over stedet.

Å støpe en plugg virker vanskelig da pluggen kan trykkes sammen/fylles med masse/fuge og da må du uansett bore ut hullet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.