Min skorstein trenger renovering, se bilde. Jeg tenker å ta ned kronen som er helt dårlig, fjerne løse murstein og dårlig fuging.

Deretter tenker jeg å mure med de gamle steinene igjen og C-mørtel, samt reparere fugene der det trengs med C-mørtel.

Hvordan skal man lage en ny skorsteinskron? Plass-støpe eller støpe separat og deretter dra den opp på taket?

I dag brukes skorsteinen kun til ventilasjon da vi har fjernvarme, (tidligere oljefyring).

Takknemlig for alle råd og tips!

Bildet

• En murt skorstein med ujevn mørtel på toppen av et tak, omgitt av svart metallforing, med natur i bakgrunnen.
Takk Kurtivan og FireMaster! Kjempebra arbeidsbeskrivelse!
Min krone stikker bare ut 2 cm fra teglet, så jeg tar nok tynnere forskalingsvirke enn 45x95, men følger for øvrig beskrivelsen. Bor i en rekkehusrekke med mange likformige skorsteiner så jeg vil beholde utseendet.

Kurtivan, det må ha blitt mange turer opp trappen med støping, eller hva?

Det kanskje det ble, men sånt glemmer man fort da det ble så bra :)

Skipp kronen. Siden skorsteinen nå er kald er det på tide å sette på en hette! Det faktum at den har vært kald, og derfor ikke tørket, gjør at mørtelen har gitt etter. Det har med oljesot og vann å gjøre. Mørtelen blir oppløst. Mur om det dårlige, og som sagt, sett på en hette.

Det høres ut som en god idé oskis 123, alt som innebærer mindre arbeid er jo interessant:)
Nå har jeg fått flere gode tips! Er det noen flere som vil bidra?
Jeg får høre hva blikkenslageren tar for en hette og sammenligne med hva jeg finner på nettet, det finnes vel selskaper som har spesialisert seg på skorsteinshetter.
Skal jeg bruke avfetting for å fjerne oljesotet fra mursteinen?

Nå har skorsteinsrenoveringen endelig kommet i gang, 11 år etter at vi kjøpte huset og takstmannen syntes det var på høy tid å renovere skorsteinen.
En delvis renovert mursteinspipe med svarte metallpaneler på en hustak, omgitt av et nabolag. Sollys skinner på pipen.
Det ble ikke mye igjen når alle løse steiner er fjernet, men nå er den på vei opp igjen. Bruker mørtel B da jeg leste at det står imot vær og vind bedre enn C.
Har ingen direkte spørsmål for øyeblikket, lurer mest om det er normalt å ofre ferien på sånt arbeid, men det er kanskje et spørsmål for et psykologiforum:confused:

• Liker
martin88
  • Laddar…
Jeg trenger også å fikse pipa mi og lurer på om det er en vanskelig jobb for en amatør.
Er det de gamle steinene du bruker, de ser friske ut?

Henri skrev:
Er det de gamle steinene du bruker, de ser freshe ut?
Det er de gamle steinene som brukes, etter tre dagers hardt slit med å få dem rene fra gammelt bruk og annet skit. Det er ingenting galt med holdfastheten på steinene, jeg har banket på dem med huggmeisel og slegge uten at en eneste stein har blitt ødelagt. At de er krokete og misfargede er det ikke noe å gjøre med.

Nå er hele skorsteinen murt opp igjen. Kostnad hittil: 420 kr og 10 feriedager.

Nyoppmurt skorstein på tak, omgitt av parklandskap og kirketårn i bakgrunnen. Dato på bildet: 27.07.2013.

Jeg føler meg fornøyd, den oppfyller mine utseendekrav i alle fall. Kanskje jeg skal gjøre en syrevask for å få bort mørtel fra steinene.

• Liker
Flöjten5 og 1 annen
  • Laddar…
Ja, det så jo kjempefint ut. Du har vært veldig nøye!

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
Henri skrev:
Jeg trenger også å fikse pipa mi og lurer på om det er et vanskelig arbeid for en amatør.
Det var ikke så vanskelig synes jeg, har lært meg å mure for husbehov etter 10 år i huset. Men det var slitsomt og tidkrevende for denne amatøren.

oskis 123 skrev:
Dropp kronen. Siden skorsteinen nå er kald så er det på tide å sette en hette!
Droppet kronen, ringte blikkenslageren og bestilte en hette. 12 dager senere sitter den på plass!:)

Slik ser skorsteinen ut med hette: En murstenspipe med en ny installert metallhette på et tak, omgitt av trær og en bil parkert i bakgrunnen.
Nå er stigen satt bort og jeg har ingen planer om å gå opp på taket igjen de nærmeste årene.

• Liker
Enk Projektet og 1 annen
  • Laddar…
Fint verre!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.