Takk Kurtivan og FireMaster! Kjempebra arbeidsbeskrivelse!
Min krone stikker bare ut 2 cm fra teglet, så jeg tar nok tynnere forskalingsvirke enn 45x95, men følger for øvrig beskrivelsen. Bor i en rekkehusrekke med mange likformige skorsteiner så jeg vil beholde utseendet.
Kurtivan, det må ha blitt mange turer opp trappen med støping, eller hva?
Skipp kronen. Siden skorsteinen nå er kald er det på tide å sette på en hette! Det faktum at den har vært kald, og derfor ikke tørket, gjør at mørtelen har gitt etter. Det har med oljesot og vann å gjøre. Mørtelen blir oppløst. Mur om det dårlige, og som sagt, sett på en hette.
Det høres ut som en god idé oskis 123, alt som innebærer mindre arbeid er jo interessant
Nå har jeg fått flere gode tips! Er det noen flere som vil bidra?
Jeg får høre hva blikkenslageren tar for en hette og sammenligne med hva jeg finner på nettet, det finnes vel selskaper som har spesialisert seg på skorsteinshetter.
Skal jeg bruke avfetting for å fjerne oljesotet fra mursteinen?
Nå har skorsteinsrenoveringen endelig kommet i gang, 11 år etter at vi kjøpte huset og takstmannen syntes det var på høy tid å renovere skorsteinen.
Det ble ikke mye igjen når alle løse steiner er fjernet, men nå er den på vei opp igjen. Bruker mørtel B da jeg leste at det står imot vær og vind bedre enn C.
Har ingen direkte spørsmål for øyeblikket, lurer mest om det er normalt å ofre ferien på sånt arbeid, men det er kanskje et spørsmål for et psykologiforum
Er det de gamle steinene du bruker, de ser freshe ut?
Det er de gamle steinene som brukes, etter tre dagers hardt slit med å få dem rene fra gammelt bruk og annet skit. Det er ingenting galt med holdfastheten på steinene, jeg har banket på dem med huggmeisel og slegge uten at en eneste stein har blitt ødelagt. At de er krokete og misfargede er det ikke noe å gjøre med.