A
Jeg har startet et prosjekt i et rom der tanken var at det skulle males og tapetseres for å bli fint. Etter at jeg rev ned nesten all gammel strukturpapir, kan jeg se at det finnes en skade i form av et hull i gipsveggen på et sted på ca 10x10 cm nederst nærmest gulvet. Nå er jeg helt rådvill over hvordan jeg skal gå videre siden jeg aldri har jobbet med gipsvegger.

Hele denne veggen er 410 cm lang og ca 240 høy, og det er en "yttervegg".

Huset er bygget i 1968, og ifølge en beskrivelse skal veggen være bygget av:
13 mm aluminiumsfoliert gipsplate
10 cm mineralull
4 " stendere c/c 60 cm
1/8 tomme trefiberplate
6 cm kalksandstein (og dette må være mexiteglen utenpå).

Hva gjør man med dette? Reparerer man hullet, eller river man den eksisterende gipsen og setter opp ny vegg? Hva er enklest?

Det finnes gipsplaster i form av selvklebende plater som man sparkler inn. Så har jeg gjort der tidligere eiere fikk for seg å slå opp døren litt vel heftig sånn at dørhåndtaket gikk rett gjennom veggen.

• Liker
Allinug
  • Laddar…
A
Gipsplaster, det virker smidig sammenlignet med min siste tanke om å sette nye gipsplater oppå de gamle... :-)

A
Om man vurderer et annet alternativ (tilbake til forhandleren av gipsplaster åpner på mandag...), nemlig å ta ned eksisterende gipsplater og sette opp nye gipsplater. Ville det da være noe å vinne på å bytte ut den isolasjonen som snart har sittet der i 50 år, når veggen uansett er åpen?

Har dagens isolasjon blitt noe bedre siden 1968 slik at man kunne være varmere ved veggen vinterstid?

Gipsplasteret koster omtrent like mye som gipsplatene for hele denne veggen, så det som ville komme som ekstra kostnad er jo isolasjon og plast og det man fester gipsplatene med.

Og, når veggen uansett ville være åpen, finnes det noe man kunne forbedre veggen med (uten å skape kuldebroer) slik at det ville bli lettere å montere ting på veggen uten å måtte styre med gipsankere?

Jeg reparerer ved å sette inn en bit kryssfiner i hullet (glatt ut hullkanten med kniv) som skrus fast i den eksisterende platen, deretter skjærer jeg til en bit gips som passer i hullet og skrur fast biten. Sparkle!

Protte

• Liker
Allinug
  • Laddar…
Jeg stemmer med tidligere talere. I med en bit plyfa/lekter eller tilsvarende, sag deretter til en like stor bit gips, fas av begge kantene og sparkel :)

• Liker
Allinug
  • Laddar…
Samme teknikk her. Ta en rimpa sponplate/plyfa/lignende som er litt større enn hullet. Putt den inn i hullet og hold den mens man borer den fast på sidene av hullet. Så skjærer man til en gipsbit som passer i hullet, skru den fast i rimpa-biten. Sparkle. Som nytt! :-)

• Liker
Allinug
  • Laddar…
Har også laget en bunt gipshull på den måten. Penest blir det om man sagar bort det ødelagte med en hullsag og deretter sager ut en lik gipsbit fra en annen plate med samme hullsag.

• Liker
Allinug og 1 annen
  • Laddar…
A
Takk så mye! Da har jeg kontroll på reparasjonsmetoden. Dessverre har jeg ingen gips hjemme, men jeg får vel se om det går an å trylle frem. :cool:

prototypen skrev:
Jeg reparerer ved å plassere en bit plywood i hullet (rydder opp i hullkanten med kniv) som skrus fast i den eksisterende platen, deretter skjærer jeg til en bit gips som passer i hullet og skrur fast biten. Sparkel!

Protte
Lignende gjør jeg, men jeg skrur fast et par lekter i hullet. Deretter skjærer jeg til en passende bit fra gipsplaten og skrur den fast i lektene og deretter sparkling. Fikk tipset av en elektriker da vi skulle flytte stikkontakter og brytere i forbindelse med større åpning til stuen.

• Liker
Allinug
  • Laddar…
A
Takk for alle svar!

Den veggen som jeg klaget over som hadde et 10x10 cm hull var jo fin, sammenlignet med siste veggen som jeg har fjernet de gamle tapetene fra (en innervegg)...

Jeg må nok sette opp nye gipsplater på hele denne veggen. Platene er helt ødelagt nederst, noe som tidligere har vært skjult av gulvlisten og en malt strukturert tapet. Sannsynligvis har veggen blitt ødelagt da den tidligere eieren la parkettgulv. Men jeg får vel rive veggen for å se at det ikke er noe annet på gang her...

Om jeg nå bare setter opp nye gipsplater så får jeg vel minst problemer, ettersom de bygger like mye som de gamle platene. Men to nye funderinger:

1) Det virker vanskelig å få tak i aluminiumsfoliert gipsplate. Jeg antar at alu:en har hatt en fuktbarrierefunksjon og nå bruker man vel plastfolie mellom isolasjon og gipsplate i stedet. Men bruker man plastfolie også for innervegger?

2) Om man foruten å sette opp nye gipsplater også skulle satt opp en OSB-plate (e.l.) innenfor gipsplaten på veggen, så vil veggen bygge ytterligere noen cm. Hvordan gjør man da med parkettgulvet? Det vil jo ikke gå å stikke ned gipsplaten mellom noen skjøt mellom parkettgulv og vegg. Parkettgulvet virker å ligge oppå det gamle gulvet, med skumplast mellom.

(Hensikten med å sette opp en OSB-plate ville være å forenkle å skru opp ting på veggen).

Man trenger ikke å plastre innvendige vegger.

Jeg ville nok bare kjørt på med OSB og gips ovenpå/over gulvet. Du vil jo uansett ha en gulvlist og det vil du jo ha selv om du bytter gulvet en gang i fremtiden.

Ellers må du skjære bort en remse av gulvet med dykkesag eller multikutter. Men jeg ville nok som sagt latt gulvet ligge.

• Liker
Allinug
  • Laddar…
A
Parkettgulvet ser ut til å være lagt uten bevegelsesrom i det hele tatt. Det er virkelig vanskelig å få fjernet gipsplatene, som er klemt fast mellom gulvet og veggen. Det ser ikke ut til å være noen problemer i veggen, men skadene på veggen har nok oppstått da parkettgulvet ble lagt. Denne veggen vender mot vaskerommet og var uisolert, så her skal det nå inn isolasjon for å redusere støyen i rommet.

Så viste det seg ved en tilfeldighet at, til tross for at strømmen var brutt til rommet, så var det strøm i en stikkontakt på veggen. Strømmen fra vaskerommet og dette rommet deler tydeligvis koblingsboks og sikring. Dette føles ikke veldig trygt, når ikke all strømmen til rommet brytes som man tror. Det blir vel til å ringe en elektriker. :confused:

Og jeg som bare skulle male veggene...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.